Skip to main content

TORO tomatsuppe mer miljøvennlig enn hjemmelaget

Print/

               
En livsløpsanalyse viser at TORO tomatsuppe gir 80 % lavere miljøbelastning enn en tilsvarende hjemmelaget variant.

 

Orkla har i samarbeid med den svenske forskningsinstitusjonen RISE gjort en full livsløpsanalyse (LCA) av TORO tomatsuppe og sammenlignet resultatet med en hjemmelaget suppe basert på hermetiske tomater. Analysen viser at tomatsuppen fra TORO gir rundt 80 % lavere miljøbelastning. Med 6 millioner solgte suppeposer tilsvarer det en årlig reduksjon i CO2-utslipp på rundt 600 tonn.

 

- Vi er opptatt av å bidra til å redusere klimagassutslippene. Derfor er det gledelig å se resultatene fra analysen, som viser at TORO tomatsuppe er et godt miljøvalg i hverdagen, sier Peter A. Ruzicka, konsernsjef i Orkla.

 

Hovedårsaken til at TORO tomatsuppe gir betydelig lavere miljøbelastning enn en tilsvarende hjemmelaget variant, er knyttet til transport av ingredienser. Tomatene i TORO-suppen tørkes tett på der de dyrkes; dermed unngår man å frakte store mengder vann.

 

- Å gjennomføre livsløpsvurderinger vil være et viktig verktøy for oss for å dokumentere produkters miljøpåvirkning og identifisere miljømessige forbedringspotensialer, samt gjøre riktige valg i produktutvikling, sier Inger Johanne Eikeland, direktør HMS i Orkla.

 

Under Arendalsuka i dag tar Orkla debatten om hva som vil forventes av matbransjen fremover.

 

Fakta om livsløpsanalysen av tomatsuppe

  • Oppskrift på vanlig hjemmelaget tomatsuppe basert på hermetiske tomater.
  • Alle råvarer er veid inn, og ev. svinn, som skrell fra gulrøtter, er også veid.
  • Rester i tomatboks er veid etter at den er tømt som normalt i kjelen.
  • All emballasje er veid (hver enkelt del, som flaske, glass, lokk, etikett, plastfilm etc.).
  • Suppen er kokt opp som anbefalt, og koketid er tatt med i beregningene.

Orkla på Arendalsuka
TORSDAG 17. AUGUST KL. 20.30-23.00
Hva vil vi kreve av maten vår i 2025? Orkla tar debatten om hva som vil forventes av matbransjen fremover.
STED: No. 9 Kaffe & Platebar v/Clarion Hotel Tyholmen

 

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

 

Arendal, 17. august 2017

 

Ref.:
Konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs
Håkon Mageli
Mobil +47 928 45 828