Skip to main content

Viktig med en sterk matindustri i Norge

Print/

8 av 10 norske forbrukere mener det er viktig at vi har en sterk matindustri i Norge. Over halvparten betaler gjerne mer for norskprodusert mat.

 

Så mange som 84 % av norske forbrukere mener det er viktig at vi har en sterk matindustri i Norge, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Kantar TNS på vegne av Orkla. 64 % av de spurte svarer at de gjerne vil betale mer for matvarer som er produsert i Norge. Dette gjelder i større grad kvinner enn menn.

 

- Det er gledelig å se at forbrukerne er opptatt av norsk mat. Det er også vi i Orkla. Rundt 80 % av all mat vi selger i Norge, er laget her til lands. Nasjonal produksjon gjør at vi kan møte norske forbrukeres ønsker og forventninger på en helt annen måte enn våre utenlandske konkurrenter. Matvarer uten palmeolje og produkter med mindre salt er eksempler på dette, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.

 

Undersøkelsen viser også at rundt en tredjedel av befolkningen mener at all mat i Norge er beskyttet av høy toll.

 

- Det er tross alt gledelig at dette tallet ikke er høyere, for faktum er at nesten all mat vi selger i Norge er eksponert for internasjonal konkurranse, sier Ruzicka.

 

På Arendalsuka i dag deltar Orkla i en paneldebatt om utfordringer for norsk matindustri fremover. 

 

Undersøkelsen ble gjennomført i uke 31 blant et representativt utvalg av Norges befolkning. Kort oppsummert viser resultatene følgende:

  • 84 % er enig i at det er viktig at vi har en sterk matindustri i Norge (47 % er helt enig). Kvinner støtter dette i større grad enn menn.
  • 64 % betaler gjerne mer for matvarer som er produsert i Norge (22 % sier seg helt enig). Dette gjelder i større grad kvinner enn menn.
  • 37 % mener all mat i Norge er beskyttet av høy toll (10 % sier seg helt enig). Det er i større grad menn enn kvinner som er av denne oppfatning.

Orkla på Arendalsuka
ONSDAG 16. AUGUST KL. 12.30-14.30
Orkla får besøk av landbruks- og matminister Jon Georg Dale og konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke. De vil delta i panel sammen med Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka for å debattere utfordringer for norsk matindustri fremover. Panelet vil ledes av Roald Gulbrandsen, regiondirektør i NHO Østfold.
STED: No. 9 Kaffe & Platebar v/Clarion Hotel Tyholmen

 

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

 

Orkla ASA
Arendal, 16. august 2017

 

Ref.:
Konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs
Håkon Mageli
Mobil +47 928 45 828