Skip to main content

I Orkla er det mange veier å gå

Jonny Mattsson, Cecilie Woldseth og Tonny Guldborg.

Jonny Mattsson, Cecilie Woldseth og Tonny Guldborg.

Hva har en salgsdirektør, en produktgruppesjef og en direktør for vareforsyning i tre forskjellige deler av Orkla til felles? De har alle benyttet seg av Orklas program for intern mobilitet.

- Jobber man hardt, kan det åpne seg nye dører

Da nåværende salgsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Jonny Mattsson, begynte i Orkla var det som produktsjef for sjokolade i Nidar i 2005. To år etter ble han anbefalt å søke stillingen som kjedesalgssjef i samme selskap.

- Jeg hadde vært med på mange kundemøter i forbindelse med en stor sjokoladelansering, og daværende salgsdirektør og administrerende direktør i Nidar mente at jeg kunne egne meg som KAM, sier han.

Dermed byttet han avdeling og startet sin karriere innen salg. Noen år senere fikk han høre at Göteborgs Kex trengte en ny salgsansvarlig. Han søkte, fikk jobben og flyttet dermed hjem til Sverige. I 2014 ble han vikarierende salgsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Sverige, og ble oppfordret til å søke jobben etter et par måneder. Etter en serie intervjuer og tester hos et eksternt rekrutteringsbyrå fikk han tilbudet om stillingen han har i dag.

- Det å jobbe i Orkla har gitt meg mange muligheter. Selv om intern mobilitet er viktig, er det ingen garanti for å få jobb. Kompetanse er alfa og omega, men jobber man hardt, kan det åpne seg nye dører, forteller han.

- De interne karrieremulighetene er et absolutt pluss

Også Group Brand Manager i Orkla Health, Cecilie Woldseth, har benyttet seg av Orklas interne rekrutteringsprogram:

- Jeg begynte i marketingavdelingen i Orkla Foods Norge i august 2014. På en samling for Young Professionals i Orkla fikk jeg høre om mulighetene for intern mobilitet. Jeg har studert og jobbet i utlandet tidligere, og hadde lyst på en internasjonal stilling. I tillegg er jeg interessert i helse, sunnhet og trening, og dermed pekte Orkla Health seg ut. Da det ble lyst ut en interssant stilling der, søkte jeg, ble innkalt til intervju og fikk jobben, forteller hun.

- Selv om jeg har byttet jobb internt i Orkla, er det en del forskjeller som byr på nye utfordringer. I Orkla Foods Norge jobbet jeg med det norske markedet, og samarbeidet tett med salg. I Orkla Health jobber jeg mer overordnet mot markeder både i Norden, Baltikum og Polen, forteller hun.

- De interne karrieremulighetene er et absolutt pluss ved å jobbe i Orkla. Det var også noe jeg tenkte på da jeg valgte å søke meg til Orkla i første omgang. Jeg ønsket å være i et konsern, men ville samtidig ha utviklingsmuligheter. Og i Orkla er det mange veier å gå, fastslår hun.

Pendler ukentlig mellom flere Orkla-lokasjoner

For Tonny Guldborg begynte Orkla-historien for fullt da han begynte som fabrikksjef på Pastella-fabrikken på Jylland i 2010. Der lager de fersk pasta, og den gang hadde de et nytt fabrikkanlegg som skulle optimeres.

- Halvannet år senere ble jeg kontaktet om stillingen som Supply Chain Direktør for Orkla Foods Danmark. Jobben var i samme organisasjon, men dekket to og etter hvert fire fabrikker og var en del av ledergruppen i Orkla Foods Danmark. Etter tre år der ble jeg spurt om jeg kunne være interessert i en nyopprettet funksjon i Orkla ASA, som ansvarlig for Operations i forretningsområdet.

I dag pendler Tonny ukentlig mellom ulike lokasjoner i Orkla.

- Jeg er halvparten av tiden på Skøyen og resten av tiden på våre lokasjoner i Skandinavia og Baltikum. Samtidig forsøker jeg å ha en arbeidsdag hjemme i Danmark hver uke. Jeg er veldig fornøyd med at Orkla tilbyr stor fleksibilitet og mulighet for å få logistikken til å fungere i hverdagen. Orkla dekker et stort geografisk område, og derfor behøver vi fleksible løsninger for de ansatte.