Skip to main content

Hvordan jeg fikk jobb i Orkla

Mette Christensen Arneberg

Mette Christensen Arneberg

Etter flere år på skolebenken landet Mette Christensen Arneberg drømmejobben i Orkla. Her forteller hun andre søkere hvordan de også kan klare det samme, og hvordan det er å gå igjennom Orklas søknadsprosess.

Mette startet nettopp i stillingen som Junior Brand Manager i Pierre Robert Group, kun en uke etter å ha levert inn masteroppgaven i International Business på skolen hun har studert ved i England.

- Det føles ganske skummelt å gå fra det bekymringsfrie studentlivet og inn i arbeidsmarkedet. Det er mye som skal læres på rimelig kort tid, men alle har vært veldig behjelpelige og gledelig svart på mine spørsmål.

Rett ut fra videregående begynte Mette på en Bachelor i Internasjonal Markedsføring på BI, hvor det siste året ble tilbragt i Frankrike. Etter studiene var hun usikker på hvilken retning hun ønsket å ta en masterutdannelse i og bestemte seg derfor for å ta et arbeidsår der hun jobbet med B2B-salg.

- Arbeid med salg ga meg innsikt i hva som motiverer meg, hvordan jeg fungerer under press, og jeg lærte å tilpasse meg ulike mennesker. Jeg bestemte med derfor for å fortsette på en MSc i International Business i England, hovedsakelig med fokus på strategi.

Det var i starten av studieåret i England at Mette bestemte seg for å søke en jobb som Brand Manager i Orkla. Allerede i starten av bachelorgraden hadde Mette fått øynene opp for Orkla, som medlem av Næringslivsutvalget på BI. Hun visste derimot hele tiden at man måtte ha en mastergrad for å søke jobb der, og det var derfor et naturlig valg når mastergraden var påbegynt.

- Jeg søkte jobb hos Orkla fordi det er én av få bedrifter hvor man får vært med på hele utviklingsprosesser. Man får ta del i alt fra produktutvikling og produksjon til markedsføring, og til slutt er produktet i butikken. Orkla tilbyr stillinger hvor man jobber med et bredt spekter av oppgaver. Som nyutdannet vet man ofte ikke hva man vil, eller hva man er god på, og da er Orkla en ideell arbeidsgiver, som nettopp lar deg jobbe med mange ulike felt. En annen grunn til at jeg søkte Orkla var også mitt inntrykk av menneskene som jobbet der. De virket oppriktig engasjert og skilte seg ut på en kul måte.

Våg å skille deg ut i søknaden!

Mette brukte lang tid på å skrive søknaden og benyttet seg av nettverket sitt for å få tips og råd.

- Jeg synes det var viktig å bruke god tid på søknaden for å tilpasse den til Orkla, og fordi jeg rett og slett ville at den skulle skille seg ut og være ordentlig bra! Jeg la fokus på å beskrive hvem jeg var gjennom eksempler og prøve å knytte det opp mot det Orkla spesifikt spurte etter i stillingsannonsen.

Hun mener det er viktig at søknaden skal reflektere hvem søkeren er som person, og valgte derfor å skrive en søknad som var mer uformell og leken.

- Jeg la også fokus på en introduksjon som skilte seg ut. Den skulle fange oppmerksomheten og gjøre leseren nysgjerrig. Man må tenke at den som leser søknaden kanskje leser mange hundre stykker, og derfor må man gjøre noe slik at akkurat din søknad skiller seg ut og blir husket!

Utdrag fra Mettes søknad:

Orkla sin virksomhet er noe enhver nordmann har en relasjon til – men hva er Orkla for meg? Orkla er gleden av en varm Toro Brownie med venninner. Orkla er lykken ved en rykende fersk Grandiosa etter en hard helg. Orkla er lykken da jeg som barn fikk legge Mokkabønner på mormor sin sjokolademousse. Orkla er smilet min søster gir meg hver gang jeg overrasket henne med hennes favorittsjokolade - Troika. Orkla er produkter som skaper minner, minner som er ulike hos alle nordmenn, men som alle omhandler de samme gode produktene.

- Etter at jeg hadde sendt inn søknaden, gikk alt veldig fort! Jeg fikk svar kjapt etter at fristen hadde gått ut og fikk da beskjed om å ta noen tester online. Disse testene var litt skremmende, og siden jeg er et konkurransemenneske, ønsket jeg sterkt å gjøre det bra.

Mette gjorde det bra på testene, og ble etter en uke innkalt til en rekrutteringsdag på Orklas hovedkontor i Oslo (denne dagen avholdes kun i forbindelse med vårrekrutteringen av Brand Managers). Hun syntes at dagen var både spennende, intensiv og gøyal.

- Dagen startet med en introduksjon til Orkla og til de ulike avdelingene. Vi fikk høre om hverdagen til en nyansatt Brand Manager og lærte om hvordan Orkla jobber. Deretter var det caserunder og mini-intervjurunder på 30 min. Caset var veldig gøy, og teamet jobbet kjempebra sammen. Intervjuet gikk utrolig fort, og det gjaldt å få frem det man ønsket å si på rimelig kort tid. Dagen ble avsluttet med en gjennomgang av caset. Det var en dag fylt med nerver, nysgjerrighet og mange ivrige mennesker som ville vise seg frem. Det kan være tøft hvis man er sjenert, men man må bare våge å stille spørsmål og være frempå.

Innen en uke var Mette kalt inn til nye intervjuer i Oslo, og siden hun bodde i England, ble både andre- og tredjegangsintervjuet avholdt på samme dag. Intervjuene gikk derimot ikke helt slik hun hadde håpet.

- På tredjegangsintervjuet måtte jeg presentere et case jeg hadde fått tilsendt før intervjuet. Det var veldig nervepirrende. Jeg trodde faktisk at presentasjonen hadde gått så dårlig at jeg var helt uaktuell for jobben. Jeg ble derfor overrasket da jeg etter kun et par dager fikk en telefon der jeg ble forespurt om mine referanser. Etter noen få dager fikk jeg den hyggelige telefonen om at Pierre Robert Group i Orkla ønsket å tilby meg jobb. Det hele gikk veldig fort. Imponerende fort!

Tiden etter at hun ble tilbudt jobben føltes litt surrealistisk.

- Når folk snakket om det, ble jeg nesten redd fordi det var litt for godt til å være sant.
Samtidig var det en stor lettelse å ha landet en jobb før endte studier. Jeg føler meg heldig, da jeg har mange venner som fremdeles søker jobb.

Viste at hun brant for faget

Mette tror at hun fikk jobben fordi det var helt tydelig hvor sterkt hun brant for merkevarebygging. I tillegg kunne hun vise til allsidighet og vilje gjennom konkrete eksempler. Selv om det siste intervjuet ikke gikk helt knirkefritt, trengte ikke dette å bety slutten.

- Jeg tror de ansatte meg, selv etter det siste intervjuet, fordi jeg viste selvinnsikt ved å påpeke at jeg kunne gjort ting bedre. Det viser at man ikke må være perfekt! Man man må vise at man tåler at ikke ting går helt etter boka, og at man takler stressende situasjoner.

Mettes tips til andre som søker jobb i Orkla, er ganske enkelt, men allikevel noe som mange har problemer med å gjøre i søknads- og i intervjuprosessen.

- Våg å skille deg ut og vise hvem du er – ikke vær den du tror de vil at du skal være.
Én ting er at du har lyst på jobben, men de skal også bli kjent med den virkelige deg, sånn at de kan evaluere om du passer inn. Man har ingenting å tape når man søker jobb eller er med på rekrutteringsdager – man kan bare vinne.