Skip to main content

Min karriere innen Marketing – Victoria Allers Wismer

Victoria Allers Wismer

Victoria Allers Wismer

Les om Victorias marketingkarriere i Orkla.

Fortell kort om hva du jobber som og i hvilket selskap
Jeg jobber som Markedssjef i marketingavdelingen til Pierre Robert Group. Det vil si at jeg er ansvarlig for halvparten av Pierre Robert Groups produktportefølje (bl.a. dameundertøy, barneundertøy og sokker) og for tre produktsjefer som har delt disse produktgruppene mellom seg.

Hva er din utdanningsbakgrunn?
Bachelor i Økonomi og administrasjon fra Copenhagen Business School, inkl. et utvekslingssemester på University of British Columbia, Canada.
Cand.merc (Master) i Økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School, inkl. et utvekslingssemester på Sydney University, Australia.

Fortell litt om deg selv
Jeg trives med å ha mange planer og å holde meg aktiv. I fritiden prøver jeg derfor å kombinere familielivet med tid sammen med venner, samtidig som jeg rir på Øvrevoll galoppbane og løper og går/står på ski om vinteren. 

På jobben brenner jeg veldig for marketingfaget, og spesielt da å se marketing som en helhet fra forbrukerresearch som leder til ny forbrukerinnsikt og nye produktideer, til ferdig produkt med en total «kommunikasjonspakke», og hvor alt bunner i en overordnet forretningsstrategi.

Fortell om din karriere i Orkla, fra dag 1 til der du er i dag
Det er så mange muligheter i Orkla, med forskjellige selskaper og stillinger, hvilket jeg har vært så heldig å kunne benytte meg av. Karriereveien min har blitt til underveis som jeg har ønsket nye utfordringer, og siden jeg var ferdig med å studere i 2007, har jeg hatt tre forskjellige jobber i Orkla.

Jeg begynte i Orkla som produktsjef for Define og Lypsyl i Lilleborg. Å ha ansvaret for så store merkevarer og deres innovasjonsprosesser var virkelig drømmejobben. Det var jeg som var ansvarlig for merkenes utvikling, og jeg var med der beslutningene ble tatt. Læringskurven var enormt bratt, da det var nye utfordringer hver dag. Det største øyeblikket var da jeg stod foran butikkhyllen og så mitt første «egne produkt» som jeg hadde jobbet med i over et år - det glemmer jeg aldri.

Etter fire år som produktsjef ønsket jeg nye utfordringer og fikk tilbud om en stilling som Produktgruppesjef i Sætre (Sætre er i dag en del av Orkla Confectionery & Snacks). Her hadde jeg ansvar for halvparten av Sætres merkeportefølje (bl.a. Ballerina, Dots, Gjende og Bokstavkjeks) og for en produktsjef. Utover at jeg nå lærte mye som ny leder, var det også mange nye utfordringer ved skifte av kategori fra hygieneprodukter til kjeks og med et nytt selskap.

To år senere fikk jeg tilbud om en stilling som Produktgruppesjef i Pierre Robert Group med ansvar for tre produktsjefer, hvilket jeg synes var en perfekt videre vei for å utvikle meg som leder samtidig som jeg fikk jobbe med en av mine store interesser, mote.

Hvorfor valgte du denne karriereretningen?
Karriereretningen har blitt til mens jeg har gått. Jeg har alltid trivdes med tall og økonomi på skolen, så valget var klart da jeg skulle velge studieretning. På min brede bachelorutdannelse var det blant annet marketingfagene som jeg interesserte meg mest for, da jeg liker å jobbe med helt konkrete problemstillinger, f.eks. hva er det som gjør at man kjøper et produkt fremfor et annet? Jeg ønsket derfor å fordype meg i marketing på masternivå. Valget om å jobbe med FMCG-kategorien (fast moving consumer goods) var basert på kombinasjonen av å kunne arbeide med et helt konkret produkt (f.eks. truser) og tempoet som må holdes oppe for å være konkurransedyktig med kontinuerlig forbedrede produkter.

Hvorfor ønsket du å jobbe i Orkla?
Fra første stund jeg hørte om produktsjefstillingen i Orkla, var jeg sikker på at det var her jeg ville jobbe. Å få lov til å være ansvarlig for hele innovasjonsprosessen til et merke (både produktutvikling og reklame) appellerte virkelig til meg, og gjør det fortsatt. Kombinert med gode kurs og ekstremt dyktige medarbeidere mener jeg Orkla er den beste marketingskolen man kan gå.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
Som produktsjef jobbet jeg helt konkret med ett til to merker og var ansvarlig for alle dokumenter, avholdelser av møter, presentasjoner, briefer, budsjetter etc. som gjaldt disse merkene. Her kunne en arbeidsdag bestå av et briefmøte med et designbyrå for neste års stylingprodukter, planlegging av neste reklamefilm for Define Shine Shampoo med reklamebyrået, mailkorrespondanse med fabrikken og innkjøpsansvarlig som hadde problemer med å produsere korken på Lypsyl, koordinere neste butikkampanje på Define med kategoriavdelingen og å skrive et innovasjonsdokument for en ny leppepomade som skulle presenteres for ledergruppen to uker senere.

Når jeg i dag jobber som Markedssjef, har jeg et mer overordnet ansvarsområde, hvor bl.a. strategien for flere produktsegmenter inngår. Samtidig veileder jeg produktsjefene i min gruppe i nesten alt de gjør. En arbeidsdag består nå f.eks. i å bistå en av produktsjefene når de presenterer en av sine nye ideer på barneundertøy for ledergruppen, gi tilbakemelding på et nytt sokkekonsept til en av de andre produktsjefene og arbeide på strategien for dameundertøy til og med år 2020.

Hva skal til for å lykkes i din jobb?
Du må ha businessforståelse! Utover dette bør man trives med å være proaktiv og ha mye ansvar, samtidig som man må være ydmyk og åpen for læring. Man blir aldri utlært i marketingfaget.

Hva er det beste med yrket ditt, og hva ev. misliker du?
Jeg stortrives med at ingen arbeidsdag er lik, og at hver dag har nye utfordringer. Jeg når aldri å kjede meg. Det er også veldig motiverende å vite at man bidrar til at forbrukeren får en bedre hverdag.

«Din venn hver dag» lyder Orklas nye visjon, som støttes av verdiene «modig», «til å stole på» og «inspirerende». Hvordan relaterer du i din jobb til den nye visjonen og verdiene?
Jeg synes vi alltid har jobbet for å være det beste alternativet for forbruker og kundene våre, og den nye visjonen og verdiene bare understreker hvor viktig dette er også fremover. Merkene og produktene fra Orkla skal være det beste valget for alle.

Visjonen dekker også hvordan vi som kollegaer skal ha det sammen, noe som passer godt inn i det jeg i dag oppfatter som en sosial og positiv kultur.

Er det noen spesielle krav for å arbeide innenfor ditt yrke (personlighet, akademiske meritter, utdanningsretninger, annet)?
Mye kan læres underveis, men jeg mener det er noen egenskaper man bør besitte for å trives i en marketingstilling: ha drive, være analytisk og trives med tall og analyser kombinert med kreativitet. Man må også like å jobbe tett med andre, da store deler av jobben er teamarbeid.

Selv om det er flest økonomer i marketingavdelingene til Orkla, mener jeg man kan lykkes med forskjellige studieretninger - det gjør marketingavdelingene bare mer diversifiserte og enda bedre. Det er dog et krav om fire års utdannelse.