Skip to main content

Min karriere innen Økonomi – Stina Byre

Stina Byre

Stina Byre

Les om Stinas økonomikarriere i Orkla.

Fortell kort om hva du jobber som og i hvilket selskap
Jeg er økonomidirektør (CFO) i Pierre Robert Group. Jeg er en del av ledergruppen i selskapet og har det overordnede ansvaret for økonomi og IT, med tre medarbeidere som rapporterer til meg.

Hva er din utdanningsbakgrunn?
Jeg er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen finans.

Fortell litt om deg selv
Jeg tror mine venner ville karakterisert meg som (en smule for) effektiv, strukturert, målrettet og til å stole på. Jeg liker å trene og sykler gjerne frem og tilbake til jobb, riktignok helst på en solskinnsdag. Ellers setter jeg pris på tid med familie og venner, en god bok, og jeg sier heller ikke nei til en film i sofakroken med litt snop til.

Fortell om din karriere i Orkla, fra dag 1 til der du er i dag
Jeg startet i den sentrale «Analyse- og Rapporteringsgruppen», i det som den gang var merkevareområdet i Orkla, og var leder for et team på tre. Jeg ble deretter utlånt som økonomisjef til Lilleborg Profesjonell i ett år, mens daværende økonomisjef var i foreldrepermisjon. Neste steg var til Pierre Robert Group som økonomidirektør.

Jeg har holdt meg innenfor økonomi i Orkla og har trivdes veldig godt med det. Når nye muligheter og utfordringer har kommet har jeg grepet muligheten og ønsket å utvikle meg videre både innen faget og som leder.

Hvorfor valgte du denne karriereretningen?
Jeg har vært interessert i tall så lenge jeg kan huske, og matte var yndlingsfaget fra dag 1. Jeg likte best de kvantitative fagene og visste tidlig at jeg ønsket å gå i en økonomisk retning. Når man arbeider innen økonomi er hverdagen variert, og man er involvert i mange deler av forretningen. Det er viktig å ha kontroll på detaljer, samtidig som man må tenke strategisk fremover. Jobben er veldig allsidig, og man kommer borti mange ulike problemstillinger.

Hvorfor ønsket du å jobbe i Orkla?
Jeg syntes «consumer goods» er et spennende område, og Orkla virket som en solid aktør. At det var karrieremuligheter innad i konsernet var også tiltalende for meg. Jeg har blitt i Orkla grunnet gode utviklingsmuligheter og de flotte medarbeiderne og lederne jeg har vært så heldig å ha rundt meg.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
Innen økonomi er arbeidsbelastningen stort sett forutsigbar, og man vet i god tid i forveien når det vil være mye å gjøre. Hver måned har vi periodeavslutning/månedsrapportering, som består av både rutineoppgaver og analyser som hjelper oss med å forstå utviklingen. Om høsten er det budsjett- og strategiprosess og en del interaksjon med revisor. Jeg sitter stort sett ved PCen, men deltar også i forretningsmessige møter med andre funksjoner i Pierre Robert Group samt har samhandling med økonomi og IT i Orkla sentralt.

Hva skal til for å lykkes i din jobb?
For å lykkes mener jeg man må være engasjert og virkelig like det man holder på med, noe som vel gjelder i de fleste jobber. Man må nok like å ha det litt travelt og ikke være redd for å ta i et tak. Gode analytiske ferdigheter og evne til å samarbeide med andre er også viktig.

Hva er det beste med yrket ditt, og hva ev. misliker du?
Det beste er alle de flinke og inspirerende menneskene jeg er så heldig å få jobbe med og lære av. Folk er veldig åpne og stiller alltid opp dersom man har ting man ønsker å diskutere. Jeg liker godt å jobbe med tall og analyser, og det er givende når man får innsikt og dette igjen fører til tiltak som er bra for selskapet. Det jeg synes er mest kjedelig er at man er bundet opp etter månedlige tidsfrister, hvilket er en ulempe med tanke på når man kan ta ut ferier og lignende.

«Din venn hver dag» lyder Orklas nye visjon, som støttes av verdiene «modig», «til å stole på» og «inspirerende». Hvordan relaterer du i din jobb til den nye visjonen og verdiene?
Et ansvarlig selskap må ha orden på økonomien, ha et ryddig forhold til rapportering og følge lovverket. Det er viktig for ansatte, forbrukere, investorer og samfunnet som helhet at man kan stole på at selskapet har god styring på økonomien, og det er min jobb å sørge for dette. Verdiene og visjonen kan også knyttes til min egen arbeidshverdag og forholdet til kolleger, med tanke på hvordan vi behandler hverandre, samarbeider og legger til rette for personlig utvikling.

Er det noen spesielle krav for å arbeide innenfor ditt yrke (personlighet, akademiske meritter, utdanningsretninger, annet)?
Det er ingen absolutte krav for å jobbe på økonomisiden, men gode akademiske resultater innen spesielt kvantitative fag er nok en fordel. Er man analytisk anlagt og lett å samarbeide med, vil det også bidra til at man kan nå langt. Det er viktig at man evner både å se detaljer og er nøye, samtidig som man kan heve blikket og se de store linjene.