Skip to main content

Min karriere innen Salg – Elisabeth Tegneby

Elisabeth Tegneby

Elisabeth Tegneby

Les om Elisabeths salgskarriere i Orkla.

Fortell kort om hva du jobber som og i hvilket selskap
Jeg jobber som kjedesalgssjef (KAM) i Orkla Foods (OFN), med Rema som kunde. Ettersom porteføljen til OFN er så stor, er vi to som jobber mot Rema, og så har vi delt porteføljen mellom oss.

Hva er din utdanningsbakgrunn?
Jeg har en Master of Science in Business and Economics (Siviløkonom) fra BI.

Fortell litt om deg selv
Jeg er en person med mye energi og stor kapasitet, og jeg er derfor avhengig av at det skjer noe for ikke å bli rastløs. Jeg elsker å være i naturen, enten det er i form av tur i skogen med hunden, fjellturer, skiturer, eller bare henge på lekeplassen med barna. Jeg trener mye, både i treningsstudio og ute, og har gjort det hele livet. Som person er jeg selvstendig, og effektiv og strukturert i alt jeg gjør. Jeg er uredd, ærlig, og oppfattes nok ofte som veldig direkte. Jeg er glad i å være sammen med venner og familie, men trives også godt i eget selskap.

Fortell om din karriere i Orkla, fra dag 1 til der du er i dag
Min første jobb var som kategorikonsulent/ass. KAM i Nidar. Jobben innebar i hovedsak å gjøre analyser, lage presentasjoner, vurdere/tegne space, samt kundekontakt (KBS + ICA). Etter bare noen måneder ble jeg prosjektleder for det som i dag er Nidar Smågodt og selges i ICA. Det var en fantastisk reise, hvor alle deler av verdikjeden ble berørt. Etter et år som prosjektleder fikk jeg tilbud om å overta som KAM for KBS, og har vært KAM siden det.

Da jeg startet i Orkla fant jeg ganske raskt ut at det var en KAM-stilling jeg kunne tenke meg. Jeg har nå jobbet som KAM i snart fire år, og vært innom flere av kjedene, og jeg ser fortsatt for meg mange år til som KAM. Dette fordi jeg trives svært godt med kombinasjonen av internt (analyser, drift, presentasjoner, prosjekter m.m.) og eksternt arbeid mot kunde (samarbeid, forhandlinger, drift, prosjekter m.m.). Jeg ser på jobben som KAM som en langsiktig reise, fordi jeg mener det tar flere år før man blir en god KAM. De første årene handler det gjerne om å bli kjent med kundene og få samarbeidet til å fungere, mens man etter hvert virkelig kan dra nytte av relasjonen og få til ting som skaper felles vekst.

Hvorfor valgte du denne karriereretningen?
Etter to år som konsulent ønsket jeg en jobb i «linjen», der man hadde større og mer direkte påvirkningskraft enn hva man har som en ekstern konsulent.

Hvorfor ønsket du å jobbe i Orkla?
Orkla var et naturlig valg fordi jeg alltid har vært interessert i dagligvarehandel, kombinert med at det er mange muligheter i et stort konsern.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
I stillingen som KAM er ingen dager like. Jeg har gjerne en tentativ plan over hva jeg skal få gjort hver dag, men så kan f.eks. plutselig kunden ringe, og så dukker det opp nye oppgaver, som prioriteres. Noen dager er rene kontordager, gjerne med ulike interne møter, mens andre dager er man i kundemøter deler av dagen. Flere ganger i året er det i tillegg regionsmøter hos kunde, salgsmøter i OFN og butikkrunder.

Hva skal til for å lykkes i din jobb?
Ha evnen til å samarbeide, ha god forretningsforståelse og kunne bygge opp gode kunderelasjoner. Det er viktig å være litt hardhudet og uredd, for spesielt i forhandlingene kan det være et tøft klima. Det er også en stor fordel å være analytisk og strukturert.

Hva er det beste med yrket ditt, og hva ev. misliker du?
Det beste er kombinasjonen av kunderelasjon og «kontorarbeid», stor variasjon, fleksibilitet, og mange utviklingsmuligheter.
Ikke noe jeg misliker egentlig.

«Din venn hver dag» lyder Orklas nye visjon, som støttes av verdiene «modig», «til å stole på» og «inspirerende». Hvordan relaterer du i din jobb til den nye visjonen og verdiene?
I min jobb som KAM må man være modig og til å stole på, fordi det er helt avgjørende for at en forhandling og et samarbeid skal kunne fungere. For å kunne være en attraktiv samarbeidspartner på sikt, tror jeg også det er viktig at kunden opplever oss som inspirerende.

Er det noen spesielle krav for å arbeide innenfor ditt yrke (personlighet, akademiske meritter, utdanningsretninger, annet)?
Jeg mener det er en fordel å ha en økonomiutdannelse, men det er mange utmerkede KAMer som har gått veien gjennom selskapet uten utdannelse. Som person bør man være omgjengelig, trives med en hektisk hverdag med mange baller i luften, og like det at dagen ofte får et helt annen innhold enn det man hadde planlagt.