Skip to main content

Mitt første år som produktsjef i Orkla – Magnus Alexander Fjeldstad

Magnus Alexander Fjeldstad

Magnus Alexander Fjeldstad

Som nyansatt i Orkla ble Magnus Alexander Fjeldstad ansvarlig for å bygge en helt ny merkevare, suksessen Totenflak. Her kan du lese mer om hans første år som produktsjef i Orkla.

Ett og et halvt år er gått siden jeg leverte masteroppgaven og tok fatt på nye utfordringer i Orkla Confectionery & Snacks. Et valg som skulle vise seg å ikke bare svare til mine forventninger, men snarere overgå dem mange ganger.

Bratt læringskurve

I juni 2015 troppet jeg opp på hovedkontoret på Skøyen. Det er jo alltid en viss spenning knyttet til det å være ny i en jobb, men i Orkla er man veldig flinke til å få de nyansatte raskt i gang. Metoden er enkel, men smart: mye ansvar fra dag 1. Dette gjør at læringskurven er meget bratt, og etter kun et par dager var jeg i full gang med mine ansvarsområder og prosjekter. Det gis naturligvis også en rekke verdifulle kurs, men det kommer gjerne litt på sikt. Dette gjør at man får mye større utbytte av kursene, ettersom man har mer erfaring og dermed har lettere for å reflektere rundt det kursene tar for seg.

Merkevarebygging og innovasjon

Som produktsjef i Orkla har du ansvaret for én eller flere velkjente norske merkevarer. I dette inngår ansvaret for både lønnsomhet og salgsutvikling for din portefølje. Innovasjon er det viktigste verktøyet vi har for å skape topplinjevekst. Mye av tiden går derfor med på å analysere markeder og trender, og videre lede innovasjonsprosjekter i tråd med den strategien man peker ut for sine merker. Du er ikke alene om disse innovasjonsprosjektene, men du vil fungere som prosjektleder i et team på alt fra ca. fire til ti personer, litt avhengig av prosjektets størrelse. Prosjektgruppen er et tverrfaglig team med medlemmer fra ulike avdelinger, deriblant salg, kategori, økonomi, produktutvikling og logistikk. Dette arbeidet er ekstra spennende nettopp i Orkla, ettersom vi har hele verdikjeden in-house. Det vil si at man har stor påvirkningskraft på alle områder og detaljer rundt de konseptene og produktene man til slutt lanserer.

Vi spoler tilbake til min første arbeidsdag i juni 2015. Etter en hyggelig hilserunde ble jeg informert mer i detalj om nettopp mine ansvarsområder. Jeg skulle inngå som en del av snacksteamet, med ansvar for segmentene ‘’ostesnacks’’ og "kettlechips". Dette var to segmenter hvor vi hadde helt ulike utfordringer. Innenfor ostesnacks hadde vi en veldig sterk tilstedeværelse med Cheez Doodles, mens innenfor kettlechips hadde vi ingen tilstedeværelse i det hele tatt. Oppgaven var derfor å utvikle et nytt konsept som skulle kunne utfordre Sørlandschips. I mitt tilfelle var jeg altså så heldig at jeg skulle få lov til å lede arbeidet med å bygge en helt ny merkevare. Vi besluttet å rendyrke vår lokale opprinnelse på Toten, hvor vi både produserer chipsen og får våre poteter fra, gjennom konseptet og merkenavnet Totenflak.

I månedene som gikk, skred prosjektet fremover i et høyt tempo. Vi utviklet og testet et uendelig stort antall produktløsninger. Designet ble landet og spikret etter mange runder. Prognoser og priskalkyler ble utarbeidet og forankret. Konseptet ble solgt inn til dagligvarekjedene. Og sist, men ikke minst, ble det utviklet en større (og noe utradisjonell) reklamekampanje. Ni måneder senere, våren 2016, var Totenflak å finne i butikkhyllene. Et drøyt halvår etter lansering har vi solgt over 3,2 millioner poser, noe som er langt over de hårete ambisjonene vi hadde for denne lanseringen. Det har rett og slett vært en fantastisk reise, som jeg er veldig takknemlig for å ha vært en del av.

Hvorfor velge Orkla – i én setning

Hvis man interesser seg for merkevarebygging og innovasjon, og kanskje har en gründer i magen, finnes det ingen bedre alternativer enn Orkla.