Skip to main content

Merkevarer

Kalles kaviar

Merkevarer er kjernen i vår virksomhet og verdiskaping. 

Orkla er det ledende merkevareselskapet i Norden og Baltikum, og hver dag selges 8 millioner Orkla-produkter. Våre merkevarer spiller ulike roller for mennesker i forskjellige situasjoner, og de velges igjen og igjen – fordi forbruker stoler på dem. En merkevare er et løfte gitt og et løfte holdt.

Hver dag står forbruker overfor en rekke kjøpsbeslutninger, og alternativene blir stadig flere. Merkevarer gjør valget lettere. Sterke merkevarer tiltrekker seg lettere nye kjøpere, og de gjør det lettere å få gjenkjøp eller prøving på et nytt produkt av samme merke. Sterke merker skaper høyere betalingsvillighet og gir høyere lojalitet.

Fundamentet for en sterk merkevare ligger i en effektiv og oppdatert posisjonering som fungerer som en ledestjerne for alle merkets aktiviteter. En god posisjonering definerer merkevarens rolle i kategorien, bygger på lokal forbrukerinnsikt og svarer på relevante forbrukerbehov. Orklas ambisjon er å bygge merkevarer forbruker elsker.

Merkevarer

  • En merkevare er et begrep som beskriver et sett assosiasjoner, egenskaper og verdier som er knyttet til et produkt eller en tjeneste.
  • Solide merkevarer settes pris på av alle parter, men krever en langsiktig og gjennomtenkt styring og videreutvikling, basert på god forbrukerforståelse.