Skip to main content

Det som skiller flopp fra suksess

Orkla lanserer hundrevis av nye innovasjoner i året. Hva kreves for å hevde seg i konkurransen om forbrukernes gunst?

Hvert år lanserer Orkla flere tusen nye produkter i hele verden. Bare i Norge lanserte vi i fjor over 500 innovasjoner. Ikke alle produktene overlever i markedet. Graden av suksess avhenger av mange faktorer, men det er særlig én ting som skiller seg ut.

- Produktkvalitet trumfer alt annet når det gjelder innovasjonskrav, sier Arve Heltne, Senior Vice President i Orkla Marketing & Innovation. - Skal vi kunne hevde oss i en stadig tøffere konkurranse, må vi levere kvalitet som overgår forbrukernes stadig høyere forventninger. Vi må levere over forventningene hver eneste dag, gjennom markedsføring, emballasje og reklame, for å fortjene forbrukernes lojalitet. Ingen nye merker blir etablert uten å få gjenkjøp, sier Arve.

Din venn hver dag

Orklas visjon «Din venn hver dag» er en rettesnor i innovasjonsarbeidet. Orkla skal hver dag være forbrukerens venn gjennom å begeistre og engasjere.

- Dette krever at vi har høy produktkvalitet, god forbrukerinnsikt og inspirerende markedsføring som er til å stole på, sier Arve Heltne.

Noen suksesser fra Orkla

  • Pizzabakeriet

    Pizzabakeriet

    Pizzabakeriet ble lansert høsten 2015 og er et resultat av grundig research og en tøff erkjennelse i Orkla.
  • Totenflak

    Totenflak

    Våren 2016 lanserte Orkla Totenflak. Et halvt år senere har produktet en markedsandel på 25 prosent, 7 prosentpoeng over målet. Hva skjedde?
  • Define

    Define

    Define ble lansert i 2002, og har befestet posisjonen som Norges største hårpleieserie i et krevende marked.