Skip to main content

Define

Define

Define ble lansert i 2002, og har befestet posisjonen som Norges største hårpleieserie i et krevende marked.

Orkla-selskapet Lilleborg (nå Orkla Home & Personal Care) har en lang og stolt historie som det norske folks leverandør av produkter til rengjøring og personlig hygiene. På 80-tallet regjerte de hårpleiemarkedet i dagligvarehandelen med markedslederen Timotei-shampoo. Timotei forsvant fra butikkhyllene på begynnelsen av 90-tallet, som ble et tiår med lite nyskaping innen hårpleie i Orkla. Dette snudde i 2002 med lanseringen av Define, et merke med mål om å skape vekst i dagligvarehandelen og å bli den nye markedslederen innen hårpleie. Dette markedet er preget av internasjonal, høy konkurranse, mange nyheter, betydelig bruk av reklame, og multinasjonale giganter som L’Oréal og P&G. De store konsernene har derimot hverken evne til eller interesse av å skape produkter spesialtilpasset kun oss som lever i Norge, og dette ble Defines store mulighet.

- Defines suksess er basert på unik lokal innsikt i å lage skreddersydde produkter med høy kvalitet, de beste ingrediensene og de best dokumenterte teknologiene, sier Kristoffer Thoner, marketingdirektør i Orkla Home & Personal Care.

Define er den første shampooen i norsk dagligvarehandel som er utviklet i samarbeid med norske frisører. Orklas forbrukerundersøkelser viste at norske kvinner stoler på at frisøren er eksperten som kan hjelpe dem til å få det håret som de selv synes er vanskelig å få til hjemme. I tråd med dette ble frisør Lise Holm-Glad ansatt for å lede Defines frisørteam, som sammen med Defines markedsførere og produktutviklere har vært med på å skape hele Define-serien.

- Define er tydelig inspirert av frisørprodukter, både med hensyn til emballasjedesign og produktkvalitet. Dette – i kombinasjon med tips og råd fra norske frisører – er en av nøkkelfaktorene for suksessen, sier Lise.

I alle de 15 årene Define har eksistert, er nye produkter utviklet basert på de siste frisørtrendene, for eksempel Define Men Moulding Clay i 2009 og Define Maroccan Argan Oil i 2012.

- Define Men Moulding Clay er i dag Norges største hårprodukt uansett segment. Det er ingen dårlig prestasjon for en liten boks, avslutter Kristoffer.

Kristoffer Thoner

Kristoffer Thoner

Lise Holm-Glad

Lise Holm-Glad