Skip to main content

Pizzabakeriet

Pizzabakeriet

Pizzabakeriet ble lansert høsten 2015 og er et resultat av grundig research og en tøff erkjennelse i Orkla.

Innen frossenpizzamarkedet er det porsjonspizzaene (små pizzaer for én person) som har størst vekst. Orklas første porsjonspizza, Originale, klarte ikke å overleve i markedet og ble fjernet fra butikkjedenes utvalg i 2014.

- Originale var hverken unik nok eller hadde høy nok kvalitet i forhold til konkurrentene. Etter at Originale mistet hylleplassen, måtte vi ha et overbevisende produkt for å få hylleplassen tilbake, sier produktgruppesjef for pizza, Julie Brannfjell.

Orkla gjennomførte omfattende undersøkelser for å forstå hva forbrukerne som ikke spiste frossenpizza, savnet. Svaret lå i en ordentlig god bunn, og at frossenpizzaen måtte oppleves som fersk.

Orklas pizzakokk og produktutvikler, Marius Niva, er lidenskapelig opptatt av pizza. På sine reiser i inn- og utland besøker han de beste pizzarestaurantene i Europa, New York og San Francisco, for å lære om de forskjellige teknikkene og for å følge med på pizzatrendene.

- Hemmeligheten bak å lage den beste frossenpizzaen i markedet ligger i pizzabunnen. Det er mange detaljer som skal stemme for å få til en perfekt bunn med nydelig smak: meltype, gjærtype, vannmengde, eltetid, hevetid og ikke minst en skikkelig varm ovn, forteller Marius.

Ett år etter lansering viser både salgstall og Orklas forbrukertester at Pizzabakeriet er en suksess. Første halvår 2016 står Pizzabakeriet for over 40 % av veksten i pizzamarkedet, og merket ble kåret til årets lansering av NorgesGruppen.

- Målet for Pizzabakeriet var å heve forbrukernes kvalitetsoppfattelse av frossenpizzaer. Vi ser at vi har oppnådd dette: Vi har rekruttert nye forbrukere av frossenpizza, folk kjøper produktet igjen og igjen, og butikkene tjener penger, sier Julie Brannfjell.

Maria Karlsson og Julie Brannfjell

Produktsjef Maria Karlsson og produktgruppesjef Julie Brannfjell

Marius Niva

Kokk og produktutvikler Marius Niva