Skip to main content

Totenflak

Totenflak

Våren 2016 lanserte Orkla Totenflak. Et halvt år senere har produktet en markedsandel på 25 prosent, 7 prosentpoeng over målet. Hva skjedde?

Ifølge markedsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge, Anna Storaker, er det tre hovedgrunner til suksessen: ny merkevare, best produktkvalitet og modig reklamevalg.

- Av disse tre er er det produktkvalitet som er den viktigste årsaken. Høy produktkvalitet sikrer at vi holder det vi lover forbrukerne. Det er kvaliteten som avgjør om de vil kjøpe vårt produkt igjen og igjen, sier Storaker.

Totenflak er av typen kettlechips, en hardere, mer rustikk chipstype, som Sørlandschips er så kjent for. Hvert år kjøper nordmenn kettlechips for ca. 500 mill. kroner.

Orklas forbrukerundersøkelser viser at mange ønsker kortreiste, ekte og naturlige produkter, også når det gjelder chips. Totenflak bygger på denne forbrukerinnsikten og blir produsert på KiMs-fabrikken på Toten.

- Vi kunne valgt å lansere den nye chipsen som et KiMs-produkt, men mente at KiMs-merket gir andre assosiasjoner. Vi valgte derfor å lage en helt ny merkevare. Gjennom merkevaren Totenflak fremhever vi vår lokale tilhørighet på Toten, hvor potetene våre blir dyrket og chipsen produsert, sier produktsjef Magnus Alexander Fjeldstad.

Totenflak fikk mye medieomtale da reklamefilmen, som ble kalt Norges kjedeligste, ble vist gjennom en hel reklamepause i beste sendetid både på TV2 og TVNorge. Filmen viser et totenflak mens det stekes i seks minutter, og budskapet er «laga med tålmodighet».

Totenflak har et rekordhøyt gjenkjøp, det vil si at forbrukerne kjøper produktet igjen og igjen, og ikke bare prøver det én gang. Totenflak Salta har det høyeste gjenkjøpet som er målt på noen snacks¬nyhet de siste fem årene.

- Vi knuser Sørlandschips i våre blindtester. Salgstall tyder også på at vi har et konsept som treffer, og at vi har skapt et svært konkurransedyktig produkt, sier Magnus Alexander.

Anna Storaker

Anna Storaker

Magnus Alexander Fjeldstad

Magnus Alexander Fjeldstad