Skip to main content

Klorin

Klorin

På tre år gikk Klorin fra å være et tradisjonelt blekemiddel til å bli sjefen for toalettrengjøring som «dreper alle bakterier». 

I årene 2013–2015 tredoblet merket sin verdi og økte kategorien med 67 %.

Klorin kom på markedet i 1956, og hadde siden da «alltid» vært et fast innslag på ethvert toalett. Brukerne nærmet seg pensjonsalder, og merket «skrek» etter fornyelse.

Markedet for toalettrengjøring gikk nedover, og Klorin hadde ikke hatt reklamekampanjer på over ti år.

- Samtidig visste vi fra tidligere at Klorin ble sterkt assosiert med «antibakteriell», også blant yngre målgrupper, sier Stine Ombustvedt, marketingsjef i Orkla Home & Personal Care.

- I tillegg fant vi ut at forbrukerne var usikre på om metodene de brukte, virkelig gjorde rent på badet. Dette var viktig innsikt da vi besluttet å blåse liv i et stillestående merke i en stillestående kategori, sier Stine.

Dette ble starten på en reise som startet med en ny merkeplattform og ble videreført med lansering av fire nye produkter i to bølger: Klorin Rengjøringsspray, WC-gel, WC-blokk og WC-våtservietter.

Helt sentralt i kommunikasjonen sto budskapet om at Klorin-serien «dreper alle bakterier og gir deg full kontroll og trygghet». TV ble brukt som hovedmedium, i tillegg til blant annet «how to»-filmer. Det var viktig å nå bredt og å treffe den yngre målgruppen. Man var også tro mot konseptet helt ut i butikk, med en mengde kreative eksponeringer.

Stine Ombustvedt, marketingsjef i Orkla Home and Personal Care

Stine Ombustvedt, marketingsjef i Orkla Home and Personal Care