Skip to main content

Naturchips

Naturchips

I et knallhardt svensk chipsmarked strevde Naturchips med for dårlig produktkvalitet, som gjorde at det verken var et premiumprodukt eller et standardprodukt. 

Bedre kvalitet, design og kommunikasjon brakte Naturchips tilbake til eliteserien igjen.

OLW lanserte Naturchips som et premiumprodukt i 1994. Knallhard konkurranse fra bl.a. Svenska Lantchips og Estrella, i tillegg til PL og flere nisjemerker, gjorde det gradvis vanskeligere å forsvare posisjonen.

- Frem til i fjor gikk salget av Naturchips nedover år for år, og konkurransen ble gradvis tøffere, sier Susanne Wibreus, markedssjef i OLW.

- Spesielt var 2015 et krevende år, der Naturchips hadde en nedgang i salget på 10 % i verdi, noe som først og fremst skyldtes dårlig produktkvalitet og utydelig posisjonering. Resultatet var at Naturchips ikke traff forbrukerne fullt ut, sier Susanne.

I 2015 gjennomførte OLW en stor snuoperasjon med Naturchips. De la om strategien og gikk over fra «semi-kettle» til «ekte kettle». Posisjonering og kommunikasjon ble endret og nye produkter lansert.

- Resultatet er at vi første året hadde en enorm suksess med relanseringen og økte salget med 37 %. Vi fortsetter derfor nå med satsingen på Naturchips, både gjennom innovasjon og kommunikasjon, sier Susanne.