Skip to main content

Pastella

Pastella

Markedet for fersk pasta i Danmark var i 2014 nærmest i fritt fall, med 5 % verdinedgang hvert år. Pastella tapte enda mer. Løsningen lå i å blande grønnsaker inn i pastaen.

Det var en vanskelig tid for Pastella.

- Fabrikken måtte stadig kutte kostnader, effektiviteten var lav, og de ansatte var demotivert og følte at verktøykassa var tom for virkemidler, sier Trine Søndergaard, strategisk marketingsjef i Orkla Foods Danmark.

- Det var veldig tydelig at noe måtte gjøres, og nye tanker måtte tenkes. Vi etablerte derfor et nytt lite team med erfaring og innsikt fra andre produkter og kategorier enn fersk pasta, forteller Trine.

Teamet hadde én stor og veldig konkret oppgave: å skape en innovasjon i fersk pasta-kategorien som både kunne gi økt kjøpsfrekvens og skape lojalitet.

Fra andre kategorier hadde Orkla Foods Danmark lært at forbruker ønsket flere grønnsaker, og spørsmålet de stilte seg var derfor: Er det mulig å blande grønnsaker inn i pasta? Dette spørsmålet ble startskuddet til et omfattende og fantastisk godt stykke produktutviklingsarbeid som resulterte i Pastella Grøntsagsbånd.

- Allerede på de første presentasjonene for handelen gikk det opp for oss at vi hadde skapt noe unikt, og vi fikk hylleplass i alle butikkjedene. Nå gjensto det å overbevise forbrukerne, og vi sparket derfor i gang en massiv markedsføringskampanje, sier Trine.

Etter ett år i markedet hadde Pastella Grøntsagsbånd bidratt sterkt til at hele kategorien hadde vokst med 12 % etter fem års markant tilbakegang.

Pastella Grøntsagsbånd vant prisen "Nielsen – Årets Lancering 2015" og skapte et topp motivert Pastella-team både på kontoret og i fabrikken. Produktene har også blitt lansert i Norge, Sverige, Finland og Nederland – med stor suksess.

Trine Søndergaard

Trine Søndergaard