Skip to main content

Orkla Care

Orkla Care representerer 19 % av merkevareområdets driftsinntekter og er organisert i seks forretningsenheter.

De to største forretningsenhetene er Orkla Home & Personal Care, med ledende posisjoner innen personlig pleie og vaskemidler, og Orkla Health, med ledende posisjoner innen kosttilskudd, sportsernæring og vektkontroll. I tillegg har Orkla Care ledende posisjoner innen malerverktøy (Orkla House Care), sårpleie (Orkla Wound Care), basistekstiler (Pierre Robert Group) og profesjonell rengjøring (Lilleborg). 

Norden står for 78 % av forretningsområdets omsetning, og Norge er det største enkeltmarkedet, med 47 % av omsetningen. 

I 2016 styrket Orkla Care sin posisjon gjennom oppkjøp innen utvalgte kategorier og markeder. Blant annet doblet Orkla House Care sin virksomhet gjennom kjøpet av Harris, en ledende produsent av malerverktøy i Storbritannia.

Orkla Wound Care ble i 2016 opprettet som egen forretningsenhet i Orkla Care. Wound Care omfatter kjente merker som Salvequick og Cederroth First Aid og har gode markedsposisjoner i Norden og Europa.

  • Blant kjente merkenavn er Möller’s, Collett, Nutrilett, Maxim, Define, Sunsilk, Blenda, Jif, Sun, Zalo, Jordan og Pierre Robert.
  • Selskaper i forretningsområdet: Orkla Home & Personal Care, Orkla Health, Lilleborg, Pierre Robert Group, Orkla House Care og Orkla Wound Care.

Fakta

  • Driftsinntekter: 6,7 mrd. kr
  • Organisk vekst1: 0,6 %
  • EBIT (adj.)2: 1,0 mrd. kr
  • EBIT (adj.) margin: 14,2 %
  • EBIT (adj.) vekst: 9 %
  • Antall ansatte: 3 309

1Justert for valutaomregningseffekter og strukturelle endringer.
2Driftsresultat før andre inntekter og kostnader.

Kilde: Orkla ASA Årsrapport 2016