Skip to main content

Orkla Care

Fem merkevareselskaper inngår i forretningsområdet Orkla Care, som står for 17 % av Orklas totale salgsinntekter. Selskapene har sterke posisjoner innen kategoriene helse, velvære og personlig pleie, sårpleie, vaskemidler og rengjøringsprodukter, malerverktøy, og basisplagg for hele familien. Blant kjente merkenavn er Möller’s, Collett, Nutrilett, Maxim, Define, Sunsilk, Blenda, JIF, Sun, Zalo, Jordan og Pierre Robert. Orkla Care har virksomhet i ni land, med Norden som primærmarked.

Med kjøpet av merkevareselskapet Cederroth i 2015 styrket Orkla Care sin posisjon i det svenske markedet, og er nå en av Nordens ledende leverandører innen helse, personlig pleie og vaskemidler. Orkla Care er en betydelig aktør innen forbrukerhelse i apotek, med produkter innenfor omega-3, vitamin- og mineraltilskudd, vektreduksjon og sårpleie.

  • Selskaper i forretningsområdet: Orkla Home & Personal Care (produkter til personlig pleie og vaskemidler), Lilleborg Profesjonell (totalleverandør av hygiene- og rengjøringsløsninger til det profesjonelle markedet), Orkla Health (kosttilskudd og helseprodukter), Orkla Wound Care (sårpleie og førstehjelp),  Pierre Robert Group (basistekstiler) og Orkla House Care (malerverktøy og rengjøringsprodukter).
  • Forretningsområdet Orkla Care har virksomhet i syv land.
  • Antall ansatte i Orkla Care: 2.448.

Fakta

  • Organisk vekst: -0,7 %
  • Driftsinntekter: 5.534 mill. kr.
  • EBIT (adj.) vekst: 3,4 %
  • EBIT (adj.): 881 mill. kr.

Kilde: Orkla ASA Årsrapport 2015