Skip to main content

Avgiftshopp setter norske arbeidsplasser i fare

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka og hovedtillitsvalgt Terje Utstrand

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka og hovedtillitsvalgt Terje Utstrand

Les kronikk skrevet av Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka og hovedtillitsvalgt Terje Utstrand, publisert i Dagens Næringsliv tirsdag 28. november 2017.

Svenske kjøpmenn langs norskegrensen jubler over økte sjokolade- og sukkervareavgifter i Norge. Taperen er norsk matindustri som står tilbake med svekket konkurransekraft og arbeidsplasser i fare.

Orkla har produksjon i mange land. Norge er blant våre viktigste satsingsområder, og vi har de siste årene investert mange hundre millioner kroner i våre fabrikker her i landet. Vi er opptatt av forutsigbare rammebetingelser og langsiktighet.
Troen på Norge som et godt sted å investere i svekkes når regjeringspartiene, KrF og Venstre beslutter å endre rammebetingelsene dramatisk og helt uten forvarsel.

I statsbudsjettforliket for 2018 øker den omstridte sjokoladeavgiften med 80 prosent over natten, – fra kr 20,19 til kr 36,92 per kilo ferdigvare. Omtrent det samme skjer med avgiften på alkoholfrie drikkevarer.
Det er ikke første gang vi opplever at norske politikere bruker særavgifter som inntektskilder når de mangler penger i budsjettinnspurten. Sist var det flypassasjeravgiften som ble innført under dekke av miljøhensyn, og som resulterte i nedleggelse av Moss Lufthavn Rygge og tap av mange hundre arbeidsplasser.

Denne gangen skal det tas inn årlige milliardbeløp fra sjokolade- og drikkevareindustrien, under påskudd av folkehelse og behovet for å få ned sukkerforbruket. Det skal betales full avgift på sjokolade og godteri, mens sukkerrike produkter som kaker, iskrem, meieriprodukter og kjeks ikke betaler avgift. Faktum er at hele 40 prosent av alt sukkeret som selges i Norge er unntatt avgift.

Produsentene av sjokolade og drikkevarer får mindre grunn til å utvikle sukkerfrie alternativer som f.eks. tyggegummi, pastiller og lettbrus da disse vil bli avgiftsbelagt like hardt som sukkerholdige produkter.

Orkla har i likhet med resten av mat- og drikkeindustrien i Norge gjort produktene sunnere. Vi har derfor gitt vår fulle støtte til ulike samarbeidsavtaler med myndighetene. Tallene viser også at arbeidet industrien gjør har god effekt ved at f.eks. forbruket av sukker har minsket fra 43 til 27 kilo per innbygger i perioden 2000 til 2015, og sukkerforbruket fortsetter å gå ned.

«Belønningen» fra Stortingsflertallet er en dramatisk og plutselig avgiftsøkning som enda en gang rammer sjokolade og drikkevarer, mens sukkeret i en rekke andre produktgrupper slipper unna.

Regjeringspartiene har tidligere omtalt sjokoladeavgiften som «dustete». Vi vil legge til at den er utdatert, ulogisk, konkurransevridende og at den legger en urimelig tung byrde på én type produkter.

Budsjettforliket gjør at grensehandelen, tax free og netthandel vil øke markant og sette norske arbeidsplasser i fare.

Vi mener det er på høy tid å få en fullstendig gjennomgang av særavgiftene, og at det utredes en generell og rettferdig sukkeravgift. Avgifter skal være forutsigbare og godt faglig begrunnet, og ikke være resultat av politisk hestehandel i budsjettprosessens sluttspurt.

Peter A. Ruzicka
Konsernsjef i Orkla

Terje Utstrand
Hovedtillitsvalgt i Orkla