Axellus kjøper Gevita AS

Produkter fra Gevita

Axellus AS har inngått en avtale om å kjøpe selskapet Gevita AS og styrker med det sin satsing mot apotek i Norge og Sverige.

Gevita AS ble etablert i 1998 og selger naturmidler, vitaminer og mineraler under varemerket Gevita til apotekkanalen. I 2011 hadde Gevita en samlet omsetning på ca. 29 mill. kroner. Selskapet har totalt 5 ansatte.

- Apotekkanalen i Norge og Sverige vokser, og er av forbruker i økende grad oppfattet som en viktig arena for å handle kosttilskudd. Apotekenes fokus på kvalitet er helt i tråd med Axellus’ strategi, og vårt mål er ytterligere vekst innenfor apotek. Med kjøpet av Gevita AS styrker Axellus sin satsing mot apotekkanalen. Merket Gevita opprettholdes som et eksklusivt merke for apotek i Norge og Sverige, sier adm. direktør i Axellus-gruppen, Stig Ebert Nilssen.

Avtalen innebærer at Axellus kjøper 100 % av aksjene i Gevita AS fra Euromedica Holding AS. Samtidig overtar Axellus rettighetene til salg av Gevitas produkter også i Sverige. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.
Gevita vil inngå som en del av Axellus Norge og Axellus Sverige.

Transaksjonen gjennomføres under forutsetning av godkjenning fra Konkurransetilsynet i Norge og generalforsamlingen i Euromedica Holding AS.

Les mer om Gevitas produkter på gevita.no

Axellus-gruppen er Nordens ledende leverandør og markedsfører av et bredt sortiment av kosttilskudd og helseprodukter. Norden, Baltikum og Polen er hjemmemarkeder, men selskapet er i tillegg bredt representert i mange europeiske land. Noen av selskapets kjente merkevarer er Möller’s, Gerimax, Pikasol, Nutrilett og Maxim. Axellus selger sine produkter primært gjennom dagligvarehandelen, helsekostbutikker og apotek. I 2011 hadde Axellus-gruppen en samlet omsetning på 1.262 mill. kroner og 419 ansatte. Axellus inngår i Orkla Brands Nordic.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Håkon Mageli, konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs, Orkla
Mobil +47 928 45 828