Axellus kjøper andel i Proteinfabrikken

Axellus AS kjøper 16,7 prosent av aksjene i det Stokke-baserte selskapet Proteinfabrikken AS.

Proteinfabrikken med datterselskaper er en nordisk aktør og Norges største leverandør av proteinbaserte produkter for trening og kosthold. Selskapet har egen produksjon i Stokke i Vestfold og markedsfører og selger både egenproduserte og andre sportsernæringsprodukter, hovedsakelig gjennom sin nettbutikk. Selskapet ble etablert i 2001 og har 19 ansatte. Proteinfabrikken omsatte for 111 millioner kroner i 2013. En mindre del av omsetningen kommer fra det svenske, danske og finske markedet.

- Proteinfabrikken er en sentral aktør innen sportsernæring og er dyktig på nettbasert salg og distribusjon. Axellus vurderer dette som en spennende mulighet til å få et ben innenfor et interessant markedsområde, sier Tine Hammernes Leopold, kommersiell direktør i Axellus.

Axellus’ og Proteinfabrikkens målgrupper og sortiment er i stor grad komplementære og selskapene vil fortsatt operere helt uavhengig av hverandre. Fremover kan det imidlertid bli aktuelt med distribusjon av enkelte Axellus-produkter gjennom Proteinfabrikkens nettbutikk.

Axellus har opsjon på å overta resten av selskapet.