Den riktige maten

Konserndirektør Håkon Mageli

Samtidig som nordmenn har blitt stadig mer opptatt av mat, har det også etablert seg sterke synspunkter på hva som er «riktig mat» og hva som er «feil mat». Matbransjen har et ansvar for å imøtegå de mange misoppfatninger som finnes, skriver konserndirektør Håkon Mageli i en kronikk i Dagligvarehandelen 24. november 2015. Les hele kronikken her.

For i takt med at mat har blitt et viktig uttrykk for hvem vi er og hvordan vi vil oppfattes, har det også oppstått en rekke feil premisser for hvilken mat du bør spise. I bildet som er skapt, har vi på den ene side «bra mat», som gjerne dreier seg om at den er hjemmelaget, økologisk, kortreist, at råvarenes opprinnelse er tydelig kommunisert og at produktet ikke inneholder E-stoffer. Det er mat du gjerne snakker om at du spiser, og som du stolt serverer til gjester. Helt fint og ganske så uproblematisk.

På den annen side er det skapt en motsats til den «bra maten». Vi snakker da om den negative omtalen av all ferdigmat, dypfryst pizza eller såkalt «industrimat» som symbolene på «feil mat». Det er skapt et bilde av mat som utelukkende er usunn, full av tilsetningsstoffer, industrifremstilt så langt fra et kjøkken du kan tenke deg, og produsenter som forsøker å lure deg når det kommer til ingredienser, råvarer og markedsføring. I tillegg ligger det nært opp til mytene å anta at maten er fraktet med forurensende transportmiddel land og strand rundt. Mytene og misoppfatningene er mange.

Selvfølgelig finnes det mat av både god og dårlig kvalitet. Det finnes ferdigmat som er av høy kvalitet, og ferdigmat av dårlig kvalitet. På lik linje med at det finnes hjemmelaget, økologisk eller nærprodusert mat av både god og dårlig kvalitet. Skillet går ikke mellom hvorvidt maten er laget hjemme på et privat kjøkken eller hos en matprodusent.

Problemet er svart-hvitt-bildet som har blitt etablert. Mytene og de moraliserende holdningene er for det første basert på feil premisser, med manglende fakta og slutninger trukket på antakelser. For det andre innebærer de en klar stigmatisering av store deler av befolkningen, som er fullt i stand til å ta kvalifiserte valg omkring eget kosthold. Mange lager av og til mat fra bunnen av. Samtidig aksepterer de at tiden ikke alltid strekker til. Derfor er de glade for at det finnes alternativer som er enkle og gode, og at andre har hjulpet dem med matlagingen. Det handler om den stolte Toro-kokken som tilbereder et måltid som enkelt gir et vellykket resultat, og som faller i smak hos alle. Eller sjokoladekaken som er rask å tilberede, og som hele bursdagsselskapet elsker.

For Orkla som ledende matvareleverandør står god smak, råvarer av høy kvalitet, sunne alternativer og tilberedning av trygg mat helt sentralt. Våre kokker, produktutviklere og matfaglige eksperter har gjennom mange år jobbet med oppskrifter og smakt seg frem til matvarer som etter hvert har blitt favoritter hos det norske folk.

Vi skal fortsette å lage mat av høy kvalitet, som har god smak og er trygg å spise. Vi skal gi folk sunnere alternativer, for eksempel ved å redusere andelen mettet fett, salt og sukker, slik vi har gjort i mange av Orklas produkter allerede. Bare i Norge har vi redusert forbruket av mettet fett med 1.900 tonn i perioden 2008–2014. Dette har vi gjort ved å erstatte palmeolje med sunnere alternativ.

Vi ser at det har stor betydning for den norske folkehelsen at vi jobber med å gjøre folkefavorittene sunnere. Et konkret eksempel er Stabburet Leverpostei, som har fått en gunstigere fettsyresammensetning og et lavere innhold av salt.

Orkla er opptatt av å jobbe sammen med norske helsemyndigheter. Vi deltar i helseministerens næringslivsgruppe på matområdet, og vi har signert Helsedirektoratets Saltpartnerskapsavtale. Med det har vi forpliktet oss til å fjerne 80 tonn salt fra Orklas norske produkter i perioden 2014 til 2018. Vi er også opptatt av å gi folk god informasjon gjennom blant annet god merking.

For å imøtegå det feilaktige synet på «industrimat» skal vi bli enda tydeligere på hva vi gjør og stolt fortelle om det. Det handler om god mat laget fra bunnen av, der vi har hjulpet til med hele eller deler av tilberedningen.

Hver dag er vi til stede på matbordet i de mange tusen hjem og ved mange ulike anledninger. Matglede kaller vi det. Eller kort oppsummert: Bra mat!

Kilde: Dagligvarehandelen 24. november 2015