Den store helsemåneden

Januar er måneden for å leve ut nyttårsforsettene.

Slanking og trening er på alles lepper, og avisene er fulle av det siste om hva som er sunt og bra for deg. Det merker flere av Orkla-selskapene, som Pierre Robert Group, Axellus og Orkla Foods Norge, på salget.

Pierre Robert Group har sparket i gang nyåret med en ny stor kampanje for sportsundertøy og sokker, som både foregår i butikkene og på webshop. De har i år relansert hele Sport Collection-serien og merker generelt at starten på året er en svært god periode. Selskapet forventer en vekst på sportsserien sin med nær 20 %.

Hos Axellus, som leverer kosttilskudd og produkter for vektreduksjon, er naturlig nok januar en svært viktig måned. De siste årene har salget av slankebarer økt, men i januar er økningen sterkest på de såkalte VLCD-produktene (Very Low Calory Diet), som brukes av dem som virkelig har bestemt seg for å gå ned i vekt. Salget av shakes er ca. 40 % høyere enn en normal måned.

Nutrilett

- Starten på året er helt klart viktig for oss, og derfor legger vi inn et kampanjetrykk på Nutrilett. I januar kjører vi ”Pengene tilbake”-kampanjen. Dette er en kampanje for våre Nutrilett shakes. Går du ikke ned i vekt, får du pengene tilbake, er budskapet, sier Anette Liavik, markedssjef i Axellus. Også innenfor treningsserien Maxim merker Axellus en sterk etterspørsel etter barer og energidrikker i forbindelse med skisesongen.

Storstilt kampanje

Hos Orkla Foods Norge ble det tatt et stort krafttak hos salgsapparatet i desember for å få inn flest mulig sunne hverdagsfavoritter til januarsalget. Store torg har stått klare for årets kampanje "Vinn pålegg for et år".

Orkla Foods Norge

- Med "Vinn pålegg for et år"-kampanjen målsetter vi en enda høyere salgsfart ut av butikk enn tidligere år, og hittil har Salg gjort en kjempejobb og solgt inn ”God start”-produkter for 120 millioner kroner, noe som er 17 millioner bedre enn i fjor, sier Espen Gulbrandsen, trade marketing- sjef i Orkla Foods Norge.

Orkla Foods Norge har hatt en god tradisjon for å bygge gigantiske torg med Stabbur-Makrell, som må sies å være det pålegget som går aller best i januar. I romjulen 2013 ble Norges største Stabbur-Makrell-torg bygget på Kiwi Mortensrud. Den bestod av 36.920 bokser 170 g Stabbur-Makrell.