Emilie (17) er Orkla-sjef for en dag

Peter A. Ruzicka og Emilie Hangerhagen

27. oktober tok norske toppledere med seg unge ledertalenter på jobb.

Emilie Hangerhagen skal få et unikt innblikk i Orklas ledelse og Peter A. Ruzicka sin hverdag som toppleder.

I en alder av 16 år startet Emilie Hangerhagen ungdomsbedriften HidePark UB sammen med medelever ved Kristen videregående skole i Trondheim. Som markedsansvarlig for bedriften utmerket hun seg som en av de aller dyktigste. Torsdag 27. oktober får hun en skoledag helt utenom det vanlige når hun skal ”skygge” Peter A. Ruzicka gjennom arbeidsdagen.

– Det å drive en egen bedrift som selger egenutviklede produkter har vært utrolig lærerikt og gitt skikkelig mersmak, sier Emilie. I HidePark UB utviklet Emilie og de fire andre et nedfellbart sykkelstativ. Bedriften ble kåret til Norges beste Ungdomsbedrift 2016, og drives nå videre som AS.

Heier på ungdom

I september inngikk Orkla samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap, og selskapet er en av organisasjonens nasjonale samarbeidspartnere.

- Innovasjon er viktig for oss. Gjennom møter med engasjerte unge kan vi få nye perspektiv inn i vårt innovasjonsarbeid i Orkla. Vi synes det er fantastisk å få muligheten til å støtte opp under ungdoms kreativitet og skaperglede, sier Peter A. Ruzicka, konsernsjef i Orkla.

Innovatører trengs overalt

– Både offentlige og private virksomheter har behov for mennesker som evner å tenke nytt og skape verdier. Innovatører trengs overalt! Da må vi ha et utdanningssystem som svarer på samfunnets kompetansebehov. Flere unge må få kreativitet, samarbeid og innovasjonsprosesser som del av utdanningen sin, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Ungt Entreprenørskap og ManpowerGroup står sammen bak initiativet. Fire statsråder, NAV-leder Sigrun Vågeng, børsdirektør Bente Landsnes og Telenor-topp Berit Svendsen er blant lederne som deltar på årets arrangement.