Folkekjære middager blir glutenfrie

Grandiosa Glutenfri og Toro Lasagne Glutenfri

Nå kommer Grandiosa og Toro Lasagne som glutenfri.

350 000 nordmenn tåler ikke gluten. For disse er det en utfordring å finne gode middagsalternativer. Bedre tilgang på råvarer gir nå en rekke nye glutenfrie produkter i dagligvarebutikkene.

Norges mest spiste middagsretter får dermed glutenfrie varianter. Dette blir den største glutenfrie lanseringen i Norge noensinne.

Orkla Foods Norge har jobbet med glutenfrie produkter siden 1979, Hittil har det hovedsakelig vært bakeprodukter som har inngått i Toro Fri-serien. Tilbakemeldinger fra forbrukere som spiser glutenfritt har vært klar på at de også trenger glutenfrie middagsalternativer. Derfor lanserer selskapet nå familiefavorittene Grandiosa og Toro Lasagne i glutenfrie versjoner.

-    Vi er svært stolte over å kunne utvide vår glutenfrie satsing med folkekjære produkt som  Grandiosa og Toro Lasagne. Vi gjør dette først og fremst for å gjøre hverdagen lettere for alle forbrukere og deres familier som hver dag har færre valgmuligheter på grunn av at de ikke tåler gluten, sier fagsjef ernæring i Orkla Foods Norge, Linn Anne Brunborg Bjelland.

-    Først og fremst handler dette om personer som har cøliaki og personer med ikke cøliakisk glutensensitivitet, sier Brunborg Bjelland.

Pizza er den desidert mest spiste retten i Norge, og Grandiosa er hele Norges pizza. Hvert år selges det over 20 millioner av denne folkekjære retten. Lasagne er også blant de mest spiste rettene og er den åttende mest spiste middagen hver dag. Til sammen betyr dette at nesten en halv million forbrukere i Norge enten spiser pizza eller lasagne hver dag (Kilde: Spisefakta 2011).

-    Pizza og lasagne spises av nesten en halv million norske forbrukere. Da er det på høy tid at det også kommer flere glutenfrie varianter i handelen, sier Brunborg Bjelland.

-    For oss i Orkla Foods Norge er det viktig at vi som en stor aktør tar et samfunnsansvar og kan tilby gode alternativer for folk som av helsemessige årsaker må leve på diett, sier Linn Anne Brunborg Bjelland.

Grandiosa Glutenfri

Det er den originale Grandiosa som nå også vil komme i en variant med glutenfri bunn. Glutenfri-segmentet er i vekst, og Grandiosa har et sterkt merkenavn som vil løfte kategorien ytterligere. Det at norges mest solgte pizza nå også kommer uten gluten, gjør dette til den største glutenfrilanseringen i Norge noensinne.

Grandiosa Glutenfri vil være å finne i butikkene nå.

Toro Lasagne Glutenfri

Forbrukere har etterlyst en glutenfri Toro Lasagne i mange år. Mange familier har meldt tilbake at det er en utfordring å lage en smakfull middag til hele familien når en eller flere har cøliaki eller intoleranse mot gluten. Glutenfri lasagne vil for mange derfor være et kjærkomment tilskudd på menyen.

Toro Lasagne Glutenfri kommer i butikkene om et par ukers tid.

Begge produktene inneholder maks 20 mg. gluten pr 100 g, noe som tilfredsstiller kravet til at de kan merkes som ”glutenfri”.

Glutenfritt i sterk vekst

Antall mennesker som ønsker å spise glutenfritt er i rask vekst. I en undersøkelse gjennomført av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) svarte 17% at de forsøkte glutenfri diett i 2013, blant de mellom  15-24 år var andelen 32 %.

Det er mange grunner til at man ønsker å spise glutenfri mat. De viktigste oppgis å være:

• Sunn og trendy diett (15 % av befolkningen)
  • Familie og bekjente av personer med diagnose (10 % av befolkningen)
  • Ikke-cøliakisk glutensensitivitet (5 – 7 % av befolkningen)
  • Cøliaki (1 % av befolkningen)
  • Hveteallergi (0,5 % av befolkningen)

(Kilde: Mintel 2013 og Norges Astma og allergiforbund)

Dette er spådd til å være en av de hurtigst voksende mattrendene både i USA og Storbritannia. Storbritannia hadde en vekst i siste kalenderår på 16 %, mens den amerikanske glutenfrie mat- og drikkeindustrien vokste med 44 % fra 2011 til 2013.

For mer informasjon

Linn Anne Brunborg Bjelland, fagsjef ernæring, 916 12 060, linn.anne.brunborg@orkla.no
Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef, 906 06 383, bjorn.brennskag@orkla.no

Diagnoser og forekomst

Cøliaki (intoleranse)

• Autoimmun sykdom i tynntarmen, avflating av tarmtottene gir redusert evne til å ta opp næringsstoffer
  • Symptomer: IgA antistoffer mot enzymet anti-transgluteaminase-2 (TG2)
  • Antatt forekomst 1-2 % av befolkningen

Ikke-cøliakisk glutenintoleranse

• Andre deler av immunsystemet enn ved cøliaki
  • Symptomer: periodisk/langvarig diarè, oppblåsthet, påfallende tretthet, magesmerter, luftplager etc.
  • Antatt forekomst: 5 – 7 % av befolkningen

Hveteallergi (allergi overfor proteiner i hvete)

• Matallergi og / eller kontaktallergi
  • Antatt forekomst 0,4 % for voksne og 0,5 % for barn. Hvetehyperallergi er ytterst sjelden i følge Norges astma og allergiforbund.

Gluten og kosthold

• Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin
  • Gluten finnes i kornsortene hvete, spelt, dinkel, rug, bygg, emmer og enkorn og hybrider av disse
  • Havre er glutenfri, men inneholder ofte «hveteforurensning»