Fortsatt fremgang for Orkla

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka presenterte 4. kvartal i gult og feiret kraftig vekst for Grandiosa. Orkla solgte 24 millioner Grandiosa-pizzaer i Norge i fjor, det er nesten 5 pizzaer per person.

Orklas resultat før skatt i 4. kvartal 2016 økte med 42 %, til 1.344 mill. kroner, som følge av fremgang for merkevarevirksomheten og Sapa samt salg av en eiendom i Sveits.

Merkevarevirksomheten oppnådde et driftsresultat på 1.249 mill. kroner, tilsvarende en vekst på 5 %. Veksten skyldtes primært positive bidrag fra oppkjøpte selskaper og kostnadsforbedringer i hele verdikjeden.

Driftsinntektene for Orklas merkevarevirksomhet økte med 5 %, til 9.734 mill. kroner, mens den organiske veksten var på 0,1 %.

- Til tross for et sterkt 4. kvartal 2015 klarte Orklas merkevarevirksomhet å oppnå organisk vekst. Orkla Confectionery & Snacks imponerte med nok et godt kvartal. Det er også gledelig at Orkla Care klarte å øke veksttakten mot slutten av 2016 etter en noe krevende start på året. Oppkjøpte selskaper utvikler seg i henhold til planen og bidrar til verdiskapingen i Orkla. Det gjør definitivt også Sapa, som hadde betydelig forbedret drift, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Resultat fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper økte med 81 %, til 161 mill. kroner. Orklas andel av resultatet i Sapa var 190 mill. kroner, mot 17 mill. kroner i 4. kvartal 2015. Fremgangen i Sapa skyldtes i hovedsak høyere andel av salg fra videreforedlede produkter samt interne forbedringsprosjekter. Jotun rapporterte et svakt resultat i 4. kvartal, som skyldtes lavere aktivitet innen shipping og offshore samt regnskapsmessige nedskrivninger og økte avsetninger.

Financial Investments hadde et driftsresultat på 115 mill. kroner, mot -17 mill. kroner i 4. kvartal 2015. Fremgangen skyldtes primært salg av en industrieiendom i Sveits. Hydro Power hadde et drifts¬resultat på 31 mill. kroner, mot 49 mill. kroner i 4. kvartal 2015. Reduksjonen skyldtes i hovedsak vesentlig lavere produksjonsvolum som følge av mindre nedbør.

Konsernets samlede driftsresultat (EBIT adj.) økte med 19 %, til 1.307 mill. kroner i 4. kvartal 2016. Resultat pr. aksje (utvannet) økte i 4. kvartal med 49 %, til 1,09 kroner.

For året som helhet økte Orklas driftsinntekter med 14 %, til 37.758 mill. kroner. Driftsresultatet (EBIT adj.) økte med 19 % i 2016, til 4.298 mill. kroner. Ved årsskiftet hadde konsernet 18.154 ansatte. Orklas styre forslår å betale et utbytte på 2,60 kroner pr. aksje for regnskapsåret 2016.