Grandiosa fyller 30

Den er solgt i snart 370 millioner eksemplarer. Grandiosa er elsket av ”folk flest”, men bannlyst av kultureliten. Ferdigpizzaen Grandiosa feirer 30 år torsdag 11. februar 2010.

Tilblivelsen av Grandiosa er preget av flere tilfeldigheter enn hva som er vanlig i dagens produktutvikling. Stabburets fabrikk på Stranda trengte flere ben å stå på, og med både dyktighet og litt flaks startet pizzaeventyret Grandiosa i 1980.

- Pizza var et forholdsvis eksotisk fenomen i Norge i 1980. Det var allerede noen varianter i frysedisken, men dypfryst pizza ble ofte sett på som mat for spesielt interesserte. Tanken med Grandiosa var å lansere en pizza som alle kunne like og som hadde en jevn kvalitet som folk kunne stole på. I tillegg skulle størrelsen være slik at flere kunne spise den sammen, sier Magnus Tollefsen, produktgruppesjef i Stabburet.

På 80-tallet utviklet den seg sakte, men sikkert til en folkepizza. Grandiosa har siden den gang hatt en eventyrlig vekst, og fra 2003 til 2009 økte Grandiosa med over 70 % målt i forbrukerkroner. Det ble ifjor solgt Grandiosa for ca. 830 millioner i dagligvarehandelen.

- Veksten de siste årene er mye takket være at Grandiosa har fått nye, populære varianter. Vi har også hatt som mål å engasjere folk med våre kampanjer. Etter år med egen sang og dans har vi i år gått nye veier i form av et samarbeid med SAS der vi spiller på reiselyst, sier Magnus Tollefsen.

Det spises én pizza i sekundet i Norge, og undersøkelser viser at pizza topper listen over nordmenns valg av middagsrett (TNS Gallup, 2008). Mytene om Grandiosaen er mange, blant annet at den først og fremst spises alene på hybel. Men det stemmer ikke; Grandiosa er et sosialt produkt. Stabburets undersøkelser viser at to av tre spiser Grandiosa sammen med andre.

Grandiosa produseres i Sunnmørsbygda Stranda. Målt i forbrukerkroner ble det totalt solgt dypfryst pizza ut av butikk for ca. 1,7 milliarder kroner i 2009.  Totalt spiser nordmenn ca. 48 millioner i året, av disse er 24 millioner Grandiosa.