Idun inspirerer bakeriene til godt bærekraftsarbeid

Idun Mors Hjemmebakte

Førstkommende helg arrangerer Idun en idémesse for å inspirere sine bakerikunder. Her deler Orkla sin tenkning rundt hvorfor godt bærekraftsarbeid er bra for business.

Flere hundre besøkende er ventet til Iduns Idémesse, som går av stabelen førstkommende fredag og lørdag. Her viser Idun nye produkter og arrangerer miniseminarer om bærekraft, trender og mat-i-farta.

- Vi som jobber med mat, har stor mulighet til å bidra til en bærekraftig utvikling. På seminaret vil vi se på hvordan bakerisektoren kan utnytte bærekraftstrender til å skape lønnsom vekst og samtidig gjøre en forskjell, sier Ellen Behrens, ass. direktør for samfunnsansvar i Orkla.

Stadig flere forbrukere er opptatt av helse og miljø, og godt bærekraftsarbeid kan gjøre et bakeri mer attraktivt. På seminaret vil Behrens presentere viktige bærekraftstrender og vise hvordan bærekraft kan bli et konkurransefortrinn. Eksempler på tiltak er utvikling av sunnere produkter, reduksjon av matavfall, energibesparelser og bærekraftig råvareproduksjon.

Et bærekraftig sortiment

Bærekraft står høyt på agendaen hos Idun, og de ønsker å være en god samarbeidspartner for bakeriene på dette området. Idun tilbyr blant annet miljøsertifiserte råvarer, økologiske råvarer og en rekke ingredienser som gjør det enklere å lage sunnere bakervarer.

- Vi gleder oss til å vise frem flere nyheter på messen, deriblant et nytt og større sortiment av glutenfrie produkter. I Idun har vi jobbet aktivt med glutenfrie ingredienser siden 2013, og vi forventer at omsetningen av glutenfrie produkter i år vil være fem ganger så høy som da vi startet, sier Brit Bjørkli, marketing manager i Idun. - Vi ser også frem til å lansere to nye surdeigsvarianter vi har utviklet for å møte etterspørselen etter økologiske ingredienser og brød bakt med havre.

Om Idun Idémesse

• Idun Idémesse går av stabelen fredag 24. og lørdag 25. september.
  • Tema for årets messe er «Påvirket av fremtiden», med fokus på de viktigste trendene for vekst i bakeri- og konditornæringen.
  • Her kan de besøkende glede seg over utstillinger, smaksprøver, nyheter og foredrag.