Lanseringer fra Orkla i Norden

Naturli' Økologisk smoothie, Pualúns Supergreens soppa, Naturli' Økologisk plantebar og Beauvais Grøntsagssauce.

Vegetariske supper og økologiske plantebarer og smoothies er blant de mange nyhetene fra Orklas selskaper i Norden.

- Mindre salt og sukker i matvarene og økt fokus på økologiske råvarer og vegetariske alternativer kjennetegner flere av Orklas lanseringer i Sverige og Danmark. De svarer dermed godt på det vi har sett i vår nordiske kostholdsundersøkelse, sier Arve Heltne, Senior Vice President, Orkla Marketing & Innovation.

Vegetarprodukter med høyt grønnsaksinnhold

- Vi lanserer flere nyheter som møter forbrukernes etterspørsel etter vegetarprodukter. Et eksempel er Paulúns Super Greens, en serie vegetariske supper med kun naturlige råvarer, som dekker inntil 40 % av dagsbehovet for grønnsaker, forteller Arve Heltne. - Økologiske plantebarer og smoothies i spennende smakskombinasjoner fra vårt danske merke Naturli’ er to andre eksempler.

Vegetarmerket Anamma byr på Pulled Vego i tre nye smaksvarianter, slik at svenske forbrukere enkelt og raskt kan servere gode vegetarmiddager. I Danmark er Beauvais grønnsakssauser med inntil 80 % grønnsaker og Pastella fersk grønnsakspasta til lasagne blant nyhetene. Pastella lanserer også woknudler med 40 % grønnsaker i variantene persillerot og erter/tang.

«Fri for»-produkter

- Produkter uten kunstige tilsetningsstoffer og basert på lokale råvarer er også en tydelig trend. Et eksempel er Felix, der alle sauser og dressinger nå er merket slik at det kommer tydelig frem at de er laget i Sverige og er fri for kunstig aroma og farge, forteller Heltne.

Orkla Foods Danmark går inn i nye kategorier med merket Gårdlykke, som tilbyr nærprodusert potetsalat og oppskåret kjøttpålegg.

Sunnere folkefavoritter

- Svenske Kalles Kaviar er et godt eksempel på arbeidet med å gjøre folkefavoritten sunnere. Nå relanserer vi de to variantene Lett og Mild med 50 % mindre salt og 45 % mindre fett enn originalen, forteller Heltne.

Blant andre produktnyheter Heltne mener det er verdt å få med seg, er mellommåltidskjeksen Digestive Havremål, Glutenfri Granola fra Paulúns og en ny snacking-serie, Grandiosa Quesadilla, i variantene Chicken og Cheese Taco. OLW byr på popcorn i fire smaksvarianter, som lanseres i alle de nordiske landene (i Danmark under KiMs-merket).

Bra miljøvalg når du vasker

Orkla Care Sverige utvider det naturlige grønne og milde rengjøringsmerket Grumme til å dekke alle behov, fra håndvask, maskinvask og tøyvask til wipes. Alle produktene er merket med «Bra Miljøvalg».

Visste du at:

• MTR Foods lanserer nå Nugatti og Jordan tannbørster i India.
  • Orkla Foods Finland gjør Pizzabakeriet og Felix tilgjengelige for finske forbrukere.
  • Kalev er «best i klassen» på å utnytte sesonger med utgangspunkt i forbrukerinnsikt, og lanserer nå en egen Valentin-kolleksjon.
  • Panda Natural, ett av Orklas mer internasjonale merker, satser videre på sunnere produkter.
  • Hamé lanserer Easy Sandwich, en serie med lette og sunne grønnsaksspreads til å ha på brødskiven.