Lilleborg lanserer høyteknologisk vaskerobot beregnet på proffmarkedet

Intellibot

Vaskeroboten Intellibot rengjør opptil tusen kvadratmeter i timen og reduserer forbruk av vann med opptil 100.000 liter i året.

Den innovative maskinen kan gi store kostnadsbesparelser og redusert sykefravær.

Økt bruk av robotteknologi er en voksende trend i renholdsbransjen. Det eneste operatøren trenger å gjøre er å bringe roboten til startstedet. Resten ordner den selv.

– Når gulvvasken er gjort, gir vaskeroboten Intellibot beskjed via en melding på nettbrett eller mobil om at jobben er gjort, forklarer konseptsjef Bjørn Espen Sundt i Lilleborg, selskapet som forhandler Intellibot i Norge.

– Intellibot har imponerende egenskaper; den renser vannet underveis, går opptil fire timer før den må lades og rengjør opptil tusen kvadratmeter i timen. For profesjonelle rengjøringsbyråer vil bruk av roboter ikke bare bety effektivisering av drift, det vil også resultere i mer bærekraftig rengjøring ved at man reduserer forbruk av vann, vaskemiddel og kjemikalier, understreker Sundt.

– Dersom et stort selskap tar i bruk Intelliboten, vil vannforbruket kunne reduseres med rundt 100.000 liter vann på 1 år om roboten kjører opptil tre timer daglig.

Kan bidra til redusert sykefravær

– Mange vil nok frykte at robotene vil erstatte nåværende ansatte, men automatisering vil først og fremst løse mange problemer, mener Morten Gilberg, teknisk leder for maskiner i Lilleborg.

– Ny teknologi, brukt riktig, kan redusere sykefravær ved å redusere tunge løft og frigjøre tid til andre oppgaver. De rutinejobbene som slike roboter utfører, er ofte for tunge og ensidige for mennesker. Det kan være at flatene som skal rengjøres er store, og at det er lite effektivt at dette utføres manuelt.

Effektivt med hands-free

– En servicemedarbeider kan betjene én eller flere robotgulvpleiemaskiner samtidig ved at de kan kjøres hands-free, forklarer Gilberg, og fortsetter:

– Renholdsbransjen bør ta i bruk vaskeroboter av flere grunner: for å utnytte fordelene ved ny teknologi i form av effektivisering, for å redusere slitasjeskader hos ansatte og for å heve kvaliteten på rengjøring av store flater.

Robotene krever ingen grundig opplæring. De leveres med en intuitiv touchskjerm som leder servicemedarbeideren gjennom alle funksjoner, uavhengig av språk og kunnskapsnivå. Intellibot er en forsmak på fremtidens renhold!

Effektiv nattevakt

Vaskeroboten er en god nattevakt ved at den kan jobbe om natten uten behov for lys, ventilasjon eller varme.

– Det kan gi utslag i reduserte strømutgifter, sier Gilberg.

– Robotens hastighet er begrenset til 1,4 km/t, og sensorer registrerer alle hindringer. Det sikrer at den stopper med én gang noe kommer i veien for den, slik at den ikke gjør skade på folk eller gjenstander.

– Om ett til tre år tror vi det vil være vanlig å se roboter som rengjør gulv der profesjonelle rengjøringsbyråer har oppdrag, fortsetter Gilberg.

– Oslo Lufthavn har allerede tatt i bruk Intellibot og er den første flyplassen i Norden som bruker den nye teknologien. Selskaper som er innovative, vil nok raskt følge etter.

IntelliBot i aksjon på Gardermoen:  https://www.youtube.com/watch?v=g-svURuAhzg&t=1s

For mer informasjon, ta kontakt med:
Christina Chryssafi, Marketing Manager i Lilleborg
Mob.: +47 950 79 287
E-mail: Christina.Chryssafi@lilleborg.no
www.lilleborg.no

Kort om Intellibot

Intellibot rapporterer trådløst 24 timer i døgnet og gir signal ved behov for service. Teknikerne kan løse mange feil uten fysisk å måtte oppsøke roboten. Intellibot renser vannet underveis, går opptil fire timer før den må lades og rengjør opptil 1000 kvadratmeter i timen. Søppelbøtter, søyler og lignende hindringer er ikke noe problem; sensorer vil gjøre at roboten beveger seg rundt hindringene. Lilleborg er samarbeidspartner med Diversey Care (SealedAir) og er forhandler av Intellibot i Norge.