Litt sunnere hver dag

Peter A. Ruzicka

Konsernsjef Peter A. Ruzicka

Les konsernsjef Peter A. Ruzickas leserinnlegg i Dagens Næringsliv 17. februar 2015.

Dagens Næringsliv valgte lørdag 7. februar å vise bildet av Pizza Grandiosa med overskriften «vi koser oss ihjel». Vi ønsker å gi et litt mer nyansert bilde.

La meg først slå fast: Vi spiser stadig sunnere, men ikke sunt nok. I Orkla er vi opptatte av å ta vår del av ansvaret. Det gjør vi gjennom å gjøre folkefavoritter som Pizza Grandiosa sunnere.

Det er ingen tvil om at fedme er en av vår tids største folkehelseutfordringer. WHO rapporterer om at 1,5 milliarder mennesker i dag er overvektige. Det samme gjelder 200 millioner barn i skolealder. I Norge lider 20 prosent av den voksne befolkningen av fedme, med en BMI på over 30. Vi har bokstavelig talt et voksende problem.

I tillegg til å redusere forbruket av mettet fett, salt og sukker anbefaler Helsedirektoratet at vi spiser mer fet fisk, magert kjøtt, frukt, grønnsaker og grove kornprodukter. Myndighetene anbefaler i tillegg å redusere stillesitting for barn, ungdom, voksne og eldre.

Matvareindustrien har en nøkkelrolle. Vi hjelper befolkningen til å bedre sitt kosthold ved å utvikle sunnere varianter av de produktene de bruker hver dag. Vi tror med andre ord det er mer effektivt å gjøre nordmenns folkefavoritter sunnere, enn å overtale store deler av befolkningen til å endre sine matvaner.

Orkla har jobbet systematisk med saltreduksjon i en årrekke. Siden 2008 er saltinnholdet i Pizza Grandiosa redusert med cirka 30 prosent. Toro startet arbeidet med saltreduksjon i 1983 og har redusert saltinnholdet i sine supper og sauser med 40 prosent. Som følge av dette arbeidet har Toros supper et markant lavere saltinnhold enn flere av konkurrentenes supper.

Det er fornuftig å redusere saltinnholdet stegvis og over tid. Fjernes saltet for raskt, risikerer vi at forbrukerne velger andre og mer saltede produkter, eller at de salter selv, og da er vi like langt.

Palmeolje inneholder mettet fett som vi bør redusere inntaket av. Vi har derfor fjernet og erstattet palmeolje med sunnere oljevarianter i de aller fleste produkter som selges i norsk dagligvarehandel.

Peter A. Ruzicka,
konsernsjef, Orkla ASA