Løfter nøtter til nytt nivå

Polly Ovnsristet

På nøttefabrikken på Skreia er de klare for å ta norske nøtteelskere med storm. Nye Polly Ovnsristet skal møte nordmenns økte interesse for hverdagsnøtter.

Nordmenn spiser mer nøtter enn før, og det er særlig hverdagsnøtter som øker.

– Nordmenn har fått med seg at nøtter er sunt, og har fått øynene opp for å bruke nøtter som mellommåltid eller energipåfyll i hverdagen. Vi ser at hverdagsnøtter er en klar trend, og vi vet at forbrukerne ønsker nøtter som har en sunnere profil og gir energi når de skal velge nøtter til hverdags, forteller produktsjef for Polly, Malin Iren Haug i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Mer smak og sprøere nøtter

– Vi har installert en helt ny nøttelinje på fabrikken vår. En spiralovn røster nøttene til Polly Ovnsristet, slik at vi kan lage nøttene uten olje. Det gir et nytt kvalitetsnivå, og den rike fyldige nøttesmaken kommer tydeligere frem. I tillegg blir nøttene sprøere med denne metoden. Det er også investert i ny krydderpåføringsteknologi, kjølekapasitet og siloer for mellomlagring av nøttene før miksing og pakking, forteller Vegard Andresen, som er utviklingssjef med ansvar for smak, teknologiledelse og prosjekt, og leder for prosjektet.

– På Skreia har nøttegjengen jobbet hardt for å få på plass den nye nøttelinja. Vi har satt rekord i installasjon og igangsetting. Nå er lanseringsvolumet på plass, og vi forventer å selge litt over to millioner poser Polly Ovnsristet til nøtteglade nordmenn i år, forteller Vegard.

Den nye nøtteserien er selskapets største lansering i mai, og kommer i variantene Nøttemiks og Nøttemiks Frukt, som begge er nøtteposer uten salt, samt variantene Cashew og Mandler, som er to lettsaltede nøttevarianter.

Viktig for Polly-merket

– Ovnsristede nøtter er stort i USA og i Storbritannia, men har til nå nesten ikke vært å finne i norske butikker. Fordi nøttene er tørristet, inneholder de ikke tilsatt fett og fremstår dermed sunnere enn mange andre nøttevarianter på markedet. Men, det aller viktigste for oss har vært å få frem den kjempegode smaken. Dette er et stort steg for Polly og en viktig del av planen om at Polly skal være markedsleder på nøtter i mange år fremover, sier Malin og retter en stor takk til alle de viktige bidragsyterne i prosjektet.