MTR Foods sørger for lunsj til 20 indiske skoler

Det indiske Orkla-selskapet MTR Foods vil forsyne mer enn 2000 barn med lunsj. Initiativet er del av Orkla Friends Fund som hver måned støtter en veldedig sak med 100 000 kroner.

MTR Foods har inngått samarbeid med Akshaya Patra-stiftelsen om bidra til lunsj til mer enn 2000 barn i 20 skoler i Surathkal i India i ett år. Programmet ble innviet 23. september 2015 av Sanjay Sharma, adm. direktør i MTR Foods, Ganesh Shenoy, IT og finansdirektør i MTR Foods og Sundeep Talwar, markedsdirektør i Akshaya Patra-stiftelsen.

- I dag er en følelsesladd dag for oss i MTR Foods. Vi har alltid hatt en sterk tro på å gi tilbake til samfunnet vi opererer i, og i dag er vi glade for å kunne starte opp «Namma Makkalu, Namma MTR»-programmet. Vi har startet dette initiativet i området våre grunnleggere kom fra, Dakshin Kannada, og vil utvide programmet til andre distrikter i delstaten Karnataka i løpet av året for å nå så mange skoler som mulig, sa Sharma.

Programmet er finansiert av Orkla Friends Fund og MTR Foods. Programmets hovedmål er å gi næringsrik mat til barn for å fremme undervisning og læring og på denne måten redusere analfabetisme blant barn.

- The Mid-Day Meal-programmet har vært en suksess i hele India. Målet til Akshaya Patra stiftelsen er å nå 5 millioner barn innen 2020 og så langt har vi hatt muligheten til å hjelpe barn over hele India sammen med støttespillere som MTR Foods. Vi er takknemlige for at de er våre partnere og håper at flere virksomheter vil hjelpe oss å nå målet vårt. Vi vil også takke delstatsregjeringen og lederne i The Mid-Day Meal for deres involvering og støtte, sa Talwar.

Om Orkla Friends Fund

Bakgrunnen for idéen om Orkla Friends Fund er å etterleve Orklas nye visjon «Din venn hver dag». Primært skal tildelingen skje under kategorien «Ernæring og helse», men med «Samfunnsansvar» som alternativ. Hver måned vil et Orkla-selskap få æren av å utpeke en heldig mottaker av 100.000 kroner fra Orkla Friends Fund. Det er opp til det lokale selskapet å finne ut hvilken mottaker de mener bør motta bidraget. Dette er den første utdelingen fra Orkla Friends Fund. Adm. direktør Sanjay Sharma har nå levert stafettpinnen til Petter Hellman, adm. direktør i Lilleborg Profesjonell, som vil donere 100 000 kroner til en veldedig organisasjon i oktober.