Skip to main content

Jordan Maleverktøy i sosiale medier:

’Med riktig verktøy kan du skape mirakler’

Daniel Jensen og Gerda Marie Nedrebø

Og hva tror du hun svarte? Se hele filmen, klikk på lenken til høyre.

Jordan hjalp Daniel å bygge en italiensk piazza på øya Røvær, slik at han kunne fri til sin Gerda. Filmen fra frieriet er så langt sett mer enn 330.000 ganger på YouTube.

Daniel Jensen (25) fikk hjelp av hele øysamfunnet på Røvær, da han sammen med Jordan Maleverktøy forvandlet den lille øya til en romantisk italiensk piazza for å få sitt ja fra sin utkårede, Gerda Marie Nedrebø (25). Og frieriet ble en svært populær YouTube-film for Jordan Maleverktøy.

Røvær er en idyllisk liten øy i Haugesund kommune. Øya har 110 fastboende og én bil. Nå har den blitt verdenskjent takket være en innovativ kampanje fra Jordan på YouTube. Heidi Amundsen, Product Manager Maleverktøy og Ståle Riddervold, International Product Manager Rengjøring, har vært ansvarlige for planlegging og oppfølging av kampanjen.

Hvorfor gjorde dere dette istedenfor å lage en vanlig reklamefilm?
- Det er endring i folks TV-vaner, og vi ønsket å kommunisere på en mer engasjerende måte. Når brukerne aktivt klikker seg inn på et nettsted, tror vi de er mer observante enn snittet av TV-seerne. I tillegg er denne produksjonen – takket være frivillig innsats fra familie, venner og innbyggerne på øya samt fra produksjonsteamet – rimeligere enn mange tradisjonelle produksjoner. Mannen som synger solo i ”O’sole mio” er for eksempel Gerdas gamle musikklærer og nabo gjennom mange år, sier Heidi Amundsen.

Hvorfor valgte dere akkurat dette paret?
- Jordans idé var å virkeliggjøre et hverdagsmirakel. Etter litt research fant vi Daniel, som hadde et ønske om å fri til Gerda. Sammen fant vi ut hvordan vi kunne gjøre dette på en best mulig måte, og det har vært en drøm å få bruke vår kompetanse og våre produkter for å hjelpe dem å få det til. Dette er et ekte frieri. Daniel og Gerda er samboere og har vært kjærester siden 2011, sier Heidi Amundsen.

Hvordan planla dere dette prosjektet?
- Arbeidet med å finne frem til en fengende idé har pågått i mer enn et år, mens planleggingen av selve frieriet pågikk i tre måneder. Hvordan skulle vi få Gerda til å reise bort noen dager, og hvordan skulle vi få Daniel ut på øya uten at Gerda visste det? Samtidig skulle vi finne et egnet sted på øya der vi kunne bygge piazzaen for selve frieriet – uten at Gerda fattet mistanke, sier Ståle Riddervold.

Stort gjennomslag

Jordans film har nå blitt vist mer enn 330.000 ganger på YouTube, og mer enn 750.000 ganger om vi inkluderer aviser, TV og andre nettsteder som viser filmen. Filmen har fått redaksjonell omtale blant annet hos TV2 Ettermiddagen, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, NRK Rogaland, og Nordlys. Dette kommer i tillegg til nettsteder som Twitter, Huffington Post og andre, som for eksempel den italienske avisen La Repubblica. Det er stor spredning også over andre sosiale medier. Troms Folkeblad hadde mer enn 23.000 "liker" på filmen da avisen la den ut på Facebook.