Möller’s Tran Friend of the Sea-sertifisert

Möller’s Tran er nå sertifisert av miljøorganisasjonen Friend of the Sea.

Det betyr at Axellus, som produserer Möller’s Tran, tilfredsstiller organisasjonens krav til et bærekraftig fiske og forsvarlig foredling gjennom hele verdikjeden.

Möller’s Tran lages av fersk lever fra fisketypen arktisk torsk, også kalt skrei, en bærekraftig torskebestand. Torsken fiskes utenfor Lofoten og Vesterålen. Produksjonen av tran går helt tilbake til etableringen av Peter Möller i 1854.

- Jeg er stolt over at Axellus har fått denne sertifiseringen fra Friend of the Sea. Vi har lang erfaring, og for oss er det viktig å være ansvarlig i alle ledd av verdikjeden. Sertifiseringen bekrefter at det arbeidet vi gjør, holder en høy standard, sier Shaher Yar Khan, daglig leder hos Axellus i Oslo.

Friend of the Sea er en «non-profit»-organisasjon som har som formål å bevare det biologiske mangfoldet i havet og fremme en bærekraftig utvikling for omsetning og produksjon av marine produkter. Det betyr at man gjennom hele verdikjeden skal ta hensyn til havet og det biologiske mangfoldet.

Sertifiseringen gjelder både for Axellus og datterselskapet Denomega, som jobber med smak- og luktfri omega-3-olje til bedriftsmarkedet.

Om Möller’s Tran

Möller’s Tran er en unik kombinasjon av naturlig omega-3 fra fisk og vitaminene D, A og E. Dette er næringsstoffer som er viktige for optimal utvikling og bidrar til å holde deg frisk. Takket være de positive helseeffektene anbefaler norske helsemyndigheter daglig inntak av tran til alle fra 4-ukersalder og livet ut. Årlig konsumerer nordmenn over 100 millioner spiseskjeer med Möller’s Tran.

Om Axellus

Axellus er en av Nordens største leverandører og markedsførere av et bredt sortiment av kosttilskudd og helseprodukter. Selskapet står bak kjente merker som Möller’s Tran, Gerimax, Nutrilett og Maxim. Axellus eies av Orkla, og er en sammenslåing av selskapene Peter Möller, Collett Pharma og Dansk Droge. Produktene selges primært gjennom dagligvarekanalen, helsekostbutikker og apotek.