Sertifisert av DNV GL:

Möller’s introduserer ny standard for omega-3-kapsler

Möller’s introduserer i høst en standard for sertifisering av fiskeoljekapsler, utarbeidet og godkjent av DNV GL. Den nye standarden skal gi forbrukerne en trygghet for at produktene er av høy kvalitet og kontrollert for miljøgifter.

Möller`s er mest kjent for Möller`s tran som har vært på markedet siden 1854, men har i en årrekke også produsert fiskeolje. I dag er Orkla Health en av Europas største aktører innenfor omega-3.

Det er stor forskjell på omega-3-produkter og dessverre er det slik at ikke alle omega-3-produkter har de samme beviselige helseeffektene. Valget av omega-3-produkt kan derfor utgjøre en stor forskjell for forbrukerne, men det har så langt ikke vært noen klare måleindikatorer som gjør at forbrukeren enkelt kan skille om det er en god eller mindre god fiskeolje.

- Vi vet at forbrukerne får et stadig større behov for å vite mer om produktet og dets kvalitet. Ved å introdusere et kvalitetsstempel utført av DNV GL som også kan brukes av andre i bransjen, mener vi å kunne gi forbrukerne nettopp denne tryggheten, sier Henning Søgaard, adm. dir i Orkla Health som står bak Möller’s.

DNV GL-sertifiseringen vil fra i høst bli synlig i form av et sertifiseringsmerke på Möller’s Dobbel. Merket vil fungere som en garanti for at fiskeoljen har svært lite miljøgifter og at fiskeoljen har lave oksidasjonsnivåer, noe som sikrer at oljen er fersk og av god kvalitet. I tillegg er produktet også kontrollert for å ha et høykonsentrert innhold av den naturlige formen for omega-3 (triglyserider).

Sertifiseringen som i dag presenteres er et resultat av et lengre samarbeid mellom fagpersoner i Orkla Health og DNV GL som har gått gjennom en rekke analyser og ulike kontroller gjennom verdikjeden; fra fiskeoljen ankommer fabrikken, til kapsling og pakking. DNV GL har gjennomført revisjoner av de aktuelle fabrikkene og det settes høye krav til kvalitetssystemer. Alt dette gjøres for å kunne gå god for at Orkla Health tilfredsstiller kravene sertifiseringen innebærer.

- Vi ser at sertifisering rundt mattrygghet og kvalitet fortsatt øker. Behov for en tredje-parts verifisering av at produktet er til å stole på er trolig en trend vi vil se enda mer av framover. Möller’s er et produkt de fleste nordmenn kjenner til og stoler på. At vi nå i fellesskap med Orkla har utviklet en måleindikator som setter en standard for og kan verifisere produkter av høy kvalitet må helt klart være til forbrukers beste og også bidra til å løfte hele bransjen, sier Luca Crisciotti, CEO in DNV GL-Business Assurance.

Om DNV GL

DNV GL er et av verdens ledende sertifiseringsorganer, og bistår bedrifter med å sikre ytelsen til deres organisasjoner, produkter, medarbeidere, fasiliteter og forsyningskjeder gjennom sertifisering, verifisering, vurdering og opplæringstjenester. Innen næringsmiddelsektoren hjelper DNV GL kunder verden over med å oppnå høy standard innen matsikkerhet og kvalitet, miljøstyring, håndtering av verdikjeden og i arbeidet med bærekraftige produkter. Sammen med kundene sikrer DNV GL at de har en bærekraftig forretningsdrift og skaper tillit mellom aktører. DNV GLs mål er å sikre liv, verdier og miljøet. DNV GL Group har virksomhet i mer enn 100 land. I de mer enn 100 land DNV GL arbeider, er det 16 000 engasjerte ansatte som er opptatt med å bistå kunder for å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.

Om Möller’s

Möller’s er en av Norges eldste merkevarer, grunnlagt av apotekeren Peter Möller i 1854. I Möller’s porteføljen er Möller’s tran og Möller’s Dobbel de meste kjente produktene, i tillegg finnes blant annet Möller’s Omega-3 Hjerte, Möller’s Go’ Omega og Möller’s Pharma. Tran og omega-3 kapsler har en dokumentert positiv effekt på helsen. I dag finnes det flere tusen vitenskapelige artikler på omega-3, som viser at det har en positiv helseeffekt på blant syn, hjerte, hjerne og et normalt blodtrykk. Orkla Health produserer og markedsfører fiskeoljekapsler under flere merkenavn i en rekke europeiske land.

Om standarden; STP-CE_PC_AGRO 65

DNV GL merket på omega-3 produktet sier noe om at:
• Produktet har minimalt med miljøgifter
• Produktet har lave oksidasjonsverdier, det vil si at produktet ikke er harskt
• Produktet har et høykonsentrert innhold av de gode omega-3 fettsyrene DHA og EPA som har dokumentert helseeffekt
• Fremstilling, analyser og kontroll er inspisert og godkjent etter en streng årlig vurdering av DNV GL på alle produksjons- og pakkeenheter

For mer informasjon, ta kontakt med

DNV GL Cecilie Løne Mobil: +47 90581704 E-post: Cecilie.Lone@dnvgl.com

Orkla Health Inger Marie F. Ingdahl, kommunikasjonsdirektør Mobil: +47-92 845 881 E-post: inger.marie.ingdahl@orkla.no