Mytene om industrimat

Håkon Mageli, konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs

Les Håkon Magelis kronikk om produksjon av industrimat i Nationen 1. april 2017.

Kari Gåsvatn skriver i en kronikk 25. mars at ”Den multinasjonale matindustrien strekker strikken og putter mest mulig av det som er billig i produktene. Mye billig fett, melkepulver og usunt sukker.” Samtidig er hun spørrende til norsk matindustri og vår innsats for å gjøre maten sunnere.

Kommentaren til Gåsvatn føyer seg inn i en rådende myte om at hjemmelaget mat alltid er bra, mens industrimat er dårlig. Dette er en oppfatning det er verdt å utfordre.

Jeg vil dele en hemmelighet. I Orkla lager vi også mat fra bunnen av. Vi har egne kokker som utvikler maten for oss. Vi er meget nøye på utplukking av råvarene, og vi stiller strenge krav til alle leverandørene våre. Vi lager maten i kontrollerte former, med riktig temperatur og med strenge hygienekrav, men i litt større gryter enn hjemme på kjøkkenet.

For å illustrere vårt poeng: Opplysningskontoret for frukt og grønt gir råd om hvordan du lager syltetøy, og anbefaler at forholdet mellom bær og sukker er to til én: to kg bær, én kg sukker. Jeg kan fortelle at våre nye syltetøyvarianter fra Nora inneholder langt mindre sukker enn dette, og det er bare ett eksempel på at industrimat faktisk er sunnere enn hjemmelaget.

Gåsvatn antyder at matindustrien er ute etter å lure deg som forbruker. Det sier seg vel nesten selv at det å forsøke å lure forbrukerne er en uklok og veldig kortsiktig forretningsstrategi. Hvis forbrukerne føler seg lurt ved å kjøpe Orkla-produkter, har vi en stor utfordring. Våre produkter skal ha den samme kvaliteten og smake det samme hver gang, år etter år. Våre merkevarer skal være der gjennom generasjoner, og det er åpenbart at vi lever av tillit.

Å lage sunnere produkter står høyt på agendaen til matindustrien i Norge. Den norske helseministeren skal ha ros for å ha skapt en bølge for sunnere mat. Høie har vært en pådriver for at industrien skal redusere mengden salt, sukker og mettet fett i produktene sine. Bransjen og helsemyndighetene inngikk nylig en historisk samarbeidsavtale som gjør at Norge nå er helt i front i arbeidet for en bedre folkehelse. Vi i Orkla står i første rekke. Et eksempel er TORO supper, hvor vi startet med å fjerne salt i 1983. Vi har gjort dette gradvis, noe som er helt avgjørende. Vanens makt er nemlig sterk. Fjerner vi for mye salt, for raskt, velger folk andre, saltholdige produkter fra konkurrentene, eller salter selv. Da er vi like langt.

Diskusjonen rundt matproduksjon er dessverre altfor ofte dogmatisk og preget av forutinntatte holdninger. For å få fakta på bordet gjennomførte vi en studie i samarbeid med NOFIMA for å undersøke hvordan industriell bearbeiding faktisk påvirker råvarene i maten vi spiser. Her kartla vi tap av næringsstoffer ved bearbeiding frem til og med tørking. Vi undersøkte spesielt proteinverdier, vitaminer og mineraler. Konklusjonen var entydig: Det er minimale tap underveis. Proteinverdien er på 100 %, og det samme gjelder flere mineraler og de fleste vitaminer.

Legg også merke til at ”friske” grønnsaker og ”ferske” råvarer ikke alltid er ferske i ordets rette forstand. «Ferske» råvarer taper seg med hensyn til næringsinnhold fra den dagen de høstes til den dagen de blir spist. Reisen fra høsting og frem til middagsbordet kan i mange tilfeller være ganske lang.

Håkon Mageli
konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs