Norges første surdeigfabrikk

Idun Industri AS har åpnet Norges første kommersielle surdeigfabrikk på Hvam.

Idun Industri har identifisert norsk bakekultur, norske håndverkstradisjoner og smakspreferanser gjennom flere år. Kunnskapen er nå samlet i surdeigkonseptet ”Identitet”.
- Bakgrunnen for at vi satser på en egen fabrikk, er at surdeig er en ny, voksende trend. Jeg pleier å si at det er fortiden som tar oss igjen og er blitt fremtiden, sier Brit Bjørkli, marketingsjef i Idun Industri.
Tradisjonen med å bake brød med surdeig som ingrediens er flere tusen år gammel. Siden man ikke hadde tilgang på gjær, tok man vare på litt av deigen når man bakte og brukte den til å sette i gang heveprosessen i neste deig man laget. Hevetiden ble lang, siden surdeig ikke utvikler like mye CO2 som gjær. I dag brukes surdeig både i håndverks- og industriproduksjon av brød. Surdeig som ingrediens hever kvaliteten på brødene ved å gi bedre smak, konsistens og holdbarhet.
- Vår surdeig er basert på norsk mel, og vi har også mulighet til å produsere kundeunike surdeiger basert på kundenes egne oppskrifter. Med vårt nye surdeigkonsept skal bakeriene kunne styrke sin profil og identitet gjennom unike og smakfulle brød spesielt tilpasset norske forhold og ganer, sier Bjørkli.
Den nye surdeigfabrikken på Hvam utenfor Oslo har et areal på 500 m2, og produksjonen er stort sett automatisert. I første omgang er den årlige produksjonskapasiteten på 1.000 tonn. Fabrikken kan påbygges modulvis, og visjonen er å nå en årlig kapasitet på 10.000 tonn. Produktene vil i første omgang være såkalte inaktive surdeiger, som selges til bakerimarkedet i Norge og Sverige i 250 og 640 liters containere.

Idun Industri AS er en del av Orkla Food Ingredients (OFI). Idun Industri har en stolt og lang tradisjon, som kan føres tilbake til etableringen av Christiania Pressgjærfabrikk i 1918. Nåværende selskap ble stiftet i 1990 og er i dag markedsleder innen bakeriingredienser til norske bakerier.