Ny avtale mellom Nortura og Orkla Foods Norge

Konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg og adm. dir. i Orkla Foods Norge, Bente Brevik

Nortura og Orkla Foods Norge signerte mandag 30. september en ny stor leveringsavtale.

Avtalen gjelder fram til 2017 og viderefører Orklas engasjement og støtte til norsk landbruk.

Den nye avtalen har en totalverdi på minst 400 millioner kroner, og betyr at Orkla Foods Norge forplikter seg til å kjøpe inn kjøttprodukter av storfe, svin, sau, kylling og kalkun fra Nortura. I tillegg kommer en betydelig andel eggprodukter. Orkla Foods Norge videreutvikler derfor et betydelig kundeforhold til norske bønder.

Avtalen inngås i forbindelse med at fusjonen mellom Rieber & Søn og Stabburet offisielt trer i kraft den 1. oktober. Orkla Foods Norge får med dette en betydelig posisjon i det norske matmarkedet med ledende merkevarer som Stabburet, Toro, Vossafår, Denja, Stabburet Leverpostei, Grandiosa og Idun.

Hvert år kjøper Orkla Foods Norge norske landbruksprodukter for ca 850 millioner kroner, hvorav kjøtt utgjør 450 millioner. Meieriprodukter utgjør den nest største råvaregruppen med et totalt innkjøpsbeløp på 275 millioner kroner.

-Vi er, og ønsker fortsatt å være, en viktig kunde av norske bønder fordi vi vet at norske forbrukere ønsker norske råvarer på grunn av den høye kvaliteten. Vi er derfor glade for å kunne videreføre det gode samarbeidet med Nortura som representerer norsk mat på en forbilledlig måte, sier adm. dir. i Orkla Foods Norge, Bente Brevik.

- Nortura har i flere år vært en foretrukket leverandør til Orkla, spesielt på grunn av den gode kvaliteten. Når vi nå viderefører avtalen er det med visshet om at selskapet evner å levere kvalitetsprodukter etter de kravene som vi må ha, sier Brevik.

Med avtalen fortsetter Nortura som hovedleverandør av kjøtt til Orkla Foods Norge, samtidig som Orkla Foods Norge har som målsetting å øke råvarekjøpet fra Nortura.

- Avtalen forutsetter selvsagt at Nortura kan tilby forutsigbare og konkurransedyktige betingelser totalt sett, sier Brevik.

- Orkla Foods Norge er en stor og betydningsfull råvarekunde for Nortura og dette er en viktig kontrakt for oss. Det sikrer god avsetning for råvarene til våre eiere. Avtalen med Orkla Foods Norge innebærer hele vårt råvarespekter fra storfe til kylling, svinekjøtt og egg, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.

- Vi synes det er gledelig at en stor råvareaktør som Orkla Foods har et så sterkt fokus på norsk landbruk og norsk kvalitetsmat, og vi ser frem til videre og utvidet samarbeid, sier Kolberg.

For mer informasjon
Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef Orkla Foods Norge, 906 06 383 / bjorn.brennskag@stabburet.no
Elin Ytterdahl Tohje, informasjonssjef Nortura, 971 91 058 / elin.tohje@nortura.no

Fakta om selskapene:

Nortura
Nortura er en av landets ledende matvarebedrifter og det største merkevarehuset innen kjøtt- og eggprodukter. Konsernet er privat eiet av norske bønder som også er leverandører og råvareprodusenter. Vi produserer mat i over 30 kommuner, og henter kjøtt- og egg fra bønder i alle fylker og kommuner over hele Norge. Våre merkevarer er Gilde, Prior, Eldhus, Thulefjord og Terina. I tillegg har Nortura en betydelig produksjon av såkalt EMV-produkter til dagligvarehandelen. Med 5.500 årsverk og datterselskaper i inn- og utlandet, omsatte Nortura i 2012 for 19,2 milliarder kroner og hadde et resultat før skatt på 339 mnok.

Orkla Foods Norge
Orkla Foods Norge er den ledende merkevareleverandøren av matvarer på det norske markedet. Selskapet ble opprettet 1. oktober 2013 etter fusjonen mellom Rieber & Søn Norge og Stabburet. Selskapet leverer attraktive merkevarer som Stabburet, Toro, Denja, Idun, Nora, Vossafår, Vestlandslefsa, FUN, GØY og Grandiosa, BigOne og Nugatti. Orkla Foods Norge vil ha en årlig omsetning på rundt 5 milliarder kroner. Selskapet er en del av Orkla som de siste årene har tatt betydelig steg til å bli et rendyrket nordisk merkevareselskap. Merkevarevirksomheten i Orkla hadde i 2012 ca. 30 milliarder kroner i omsetning og 16 000 ansatte.