Skip to main content

OMO Power Dose

Ny generasjon tøyvaskemiddel

Produktsjef Øyvind Klev

Produktsjef Øyvind Klev.

En ny generasjon tøyvaskemiddel har sett dagens lys; OMO Power Dose er første tøyvaskemiddel i kapselformat på det norske markedet. Ikke siden 90-tallet har Lilleborg kommet med en større nyhet for tøyvasken. Produktet ble lansert på nyåret og har så langt fått en svært god mottakelse i markedet.

- OMO Power Dose kommer ferdig dosert i praktiske kapsler som du legger rett i trommelen. Kapselen er laget av selvoppløselig hydrofilm som løses opp i vaskevannet av seg selv, sier produktsjef Øyvind Klev.

Han forklarer at fordelene med det nye formatet er mange: Du slipper dosering og å pakke ut vaskemiddelet, du slipper også søl, rester i doseringskammeret og problemer med at tabletten ikke løser seg opp.

- Aldri har det vært enklere å vaske tøy, hevder han og legger til at de nye kapslene gir et strålende resultat.

- OMO Power Dose er basert på ny teknologi. De nye kapslene er høykonsentrerte og inneholder 35 ml til en vask, mens anbefalt dosering for vanlig flytende OMO er 60 ml.

Lettvinthet og effektivitet er trenden

- Hvilken forbrukerinnsikt ligger bak lanseringen?

- Den såkalte convenience-trenden, altså at huslige sysler som vask, rengjøring og matlaging skal være lettvint og effektivt, er i vekst. Vi ser at antallet mindre husholdninger øker. I følge Statistisk Sentralbyrå har 40 prosent av dagens norske husholdninger tre eller færre personer. Jo færre personer, jo høyere etterspørsel etter bekvemmelighetsprodukter. Vi ser også at betalingsevnen er stor, det samme er viljen til å betale for bekvemmelighet, forklarer Øyvind Klev.

Testpersonene er begeistret

Omo Power Dose har fått en god mottakelse i markedet. Før lanseringen ble produktet grundig testet. 700 norske forbrukere har prøvd produktet hjemme i 14 dager, og konklusjonen er klar: Dette vil de ha.  

- Et klart flertall vurderer Power Dose som like godt eller bedre enn middelet de normalt bruker. Norske forbrukere elsker produktet, i tillegg til at det er lettvint og enkelt å dosere, trekker mange frem at det er kjekt å ha med i vaskekjelleren eller på tur, sier Øyvind Klev.

 - Vi forventer at kapslene vil overta for tabletter, som nå utgår fra vårt sortiment. Men vi regner også med å flytte brukere over fra både pulver- og flytendesegmentet. Vi har stor tro på at OMO Power Dose vil skape vekst i kategorien.

Omo i stadig utvikling

1961 – lansert som lavskummende vaskemiddel til de nye hel- og halvautomatiske trommelvaskemaskinene som kom på markedet.
1965 – relansert med forbedret vaskekraft
1967 – relansert med bedret flekkfjerningsevne, hvitere tøy,
1983 – OMO med Taed (gjorde det mulig å senke vasketemperaturen)
1988 – Flytende OMO
1991 – OMO Micro pulver
1992 – OMO Color
1999 – OMO Tabletter
2009 – OMO Maskinrens
2012 – OMO Power Dose