Ny leder for forretningsområdet Sapa Heat Transfer

Johan Menckel er utnevnt til ny leder for forretningsområdet Sapa Heat Transfer fra 1. februar 2012. Han etterfølger Michael Mononen, som har besluttet å søke nye utfordringer utenfor Sapakonsernet. Michael løses fra sine oppgaver per 1. desember 2011, og i interimperioden vil alle Sapa Heat Transfers forretningsanliggender håndteres av Sapas administrerende direktør, Svein Tore Holsether.

I sin nye stilling vil Johan Menckel rapportere til Svein Tore Holsether, og han fortsetter som medlem av konsernledelsen.

“Vi er svært fornøyde med at vi kan utnevne en sterk intern kandidat til denne meget sentrale stillingen, og jeg vet at Johan vil bringe verdifull forretningsmessig kompetanse og lederskapserfaring med seg fra sine tidligere stillinger innen Sapa Profiles og Heat Transfer” sier Svein Tore Holsether.

Johan Menckel har en mastergrad i industriell økonomi fra Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Etter studiene arbeidet han som konsulent og leder i Accenture. I 2004 kom han til Sapa som leder trainee og var to år i Sapa Heat Transfer Finspång, ansvarlig for Customer Value Management og som Global Key Account Manager. I 2006 flyttet han til Sapa Heat Transfer i Shanghai og ble administrerende direktør for denne virksomheten i 2007. Fra januar 2010 har Johan vært leder for forretningsområdet Profiles Asia.