Orkla Advertising Awards-utdeling

I år igjen gikk den største prisen, ”Grand Prize”, til Stabburet. Denne gang for Grandiosa Full Pakke. Grandiosa’en stakk også av med prisen i kategorien ”Best New Launch”.

– Dette er den største lanseringen Orkla hadde i 2007, og antagelig den som har fått størst oppmerksomhet og skapt mest engasjement blant våre forbrukere, forteller Inger Johanne Solhaug, konserndirektør Corporate Development Marketing and Sales.

Det var et godt grep at dans ble brukt i reklamefilmen, for dans er jo veldig populært i Norge for tiden. Danseinstruksjon ble lagt ut på nettet, og hele 3000 forbrukere sendte inn egen dansevideo. Disse ble vist 4,5 millioner ganger på nettet. Og sangen var den mestselgende singelen i Norge i et par uker.

En kjempeglad gjeng med markedsdirektør for pizza, Jeanette Hauan Fladby, i spissen, jublet over prisene:
– Dette er fantastisk og inspirerende!

Også innovasjon

- Det er åttende gang vi arrangerer dette, forteller Robert Sjøborg, opphavsmann til Orkla Advertising Awards og direktør for Orkla Merkevareskole. – Neste år gjør vi imidlertid noe om på arrangementet og kaller det The Orkla Innovation and Advertising Awards, med andre ord ønsker vi også å fokusere på innovasjon. Hensikten er å tenke vekst. Ellers er dette arrangementet i ferd med å bli vårt hovedarrangement på tvers av land og selskaper. Det er fint at vi en kveld i året kan komme sammen med reklamebyråene og feire hva vi gjør bra sammen, sier han.

- Lære av våre feil

Orklas styreleder, Stein Erik Hagen, synes Orklas arbeid på dette området er både inspirerende og imponerende.
– Jeg er imponert over Greenfieldgruppene (ni ulike arbeidsgrupper som vurderer nye forretningsmuligheter, red.anmerk.). Særlig måten de har lært av selskapets feil. Hvis vi ikke gjør feil, satser vi for lite, understreker Hagen.