Orkla Brands kjøper indisk krydderselskap

Orkla Brands har inngått en avtale om å kjøpe Rasoi Magic Foods, som er en indisk produsent av krydder og kryddermikser, lokalisert i Pune i Vest-India.

Avtalen innebærer at Orkla Brands kjøper 100 % av aksjene gjennom sitt indiske selskap MTR Foods. Selgere er D. Chordia og Mehta. Partene er enige om ikke å oppgi kjøpesummen.

I produktporteføljen til Rasoi Magic Foods inngår krydder, kryddermikser og ferdigmikser i det såkalte ”ready-to-cook”-segmentet. Selskapets mest kjente indiske merkevarer er ”Rasoi Magic” og ”No onion No garlic”. Hjemmemarkedet er Pune og Mumbai i Vest-India. Selskapet har 60 ansatte og en årlig omsetning på ca. NOK 20 mill.

- Dette kjøpet er et ledd i vår videre satsing i India, som vi ser på som et interessant og voksende marked. Rasoi Magic Foods kompletterer produktene til vårt indiske merkevareselskap MTR Foods. Samtidig utvider vi markedet for våre produkter. Vi ser store muligheter for synergieffekter mellom de to selskapene, sier adm. direktør Paul Jordahl i Orkla Brands International.

Rasoi Magic Foods vil bli drevet som et datterselskap av MTR Foods.

Orkla Brands kjøpte MTR Foods i Bangalore i India i 2007. Selskapet produserer bearbeidede vegetariske matvarer, som ferdigmat, ferdigmikser, krydder og tilbehør. Hjemmemarkedet er Sør-India. MTR Foods hadde i 2010 en omsetning på NOK 372 mill. og 1.023 årsverk.

Orkla Brands er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger, primært til dagligvarehandel og storhusholdning. Tyngdepunktet i porteføljen ligger i Norden og Baltikum, men Orkla Brands har også flere sterke posisjoner i Russland, India og Østerrike. Gjennom Orkla Food Ingredients er Orkla Brands også en viktig leverandør til det europeiske bakerimarkedet. I 2010 hadde Orkla Brands en omsetning på NOK 23,6 milliarder og 13.965 årsverk.