Orkla Food Ingredients inngår lisensavtale med Renaissance BioScience Corp. om akrylamidreduserende gjærteknologi

Renaissance BioScience Corp. logo

Lisensavtalen gir Orkla Foods Ingredients enerett til å produsere og selge Renaissances akrylamidreduserende gjær til matvareprodusenter i de nordiske og baltiske markedene, med oppstart i 3. kvartal 2017.

- Renaissances akrylamidreduserende gjær har oppnådd lovende testresultater på bakervarer. Vi er glad for å kunne samarbeide med Renaissance om å gjøre dette fremskrittet innen mattrygghet tilgjengelig for matvareprodusenter, sier Thore Svensson, Senior Vice President i Orkla Food Ingredients.

Dr. Cormac O’Cleirigh, leder for forretningsutvikling i Renaissance BioScience, kommenterer: - Orkla er markedsledende i Norden og Baltikum, og vi setter pris på å samarbeide med en partner som ser viktigheten av å redusere akrylamid i mat. Norden og Baltikum er en viktig region for å introdusere akrylamidreduserende gjær, ettersom forbrukerne her har høy grad av bevissthet rundt akrylamid.

Renaissances akrylamidreduserende gjær har vist lovende resultater i omfattende industrielle tester på bakervarer og snacks, i tillegg til laboratorietester på pommes frites og kaffe. Gjæren ble tildelt «GRAS status» («Generally Recognized as Safe») av U.S. Food & Drug Administration i 2016, som er samme status som tradisjonell bakeri- og bryggerigjær. Produktet er patentregistrert og utviklet med bruk av klassiske, GMO-frie fremgangsmåter. Renaissance samarbeider for tiden med Orkla om siste fase av produktutvikling og kommersiell lansering.

Om Orkla

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

Om Renaissance BioScience Corp.

Renaissance BioScience Corp., basert i Vancouver, Canada, er et privat-eid selskap innen anvendt biovitenskap som utvikler ny gjærbasert, patentbeskyttet teknologi innen global mat- og drikkeindustri, ernæring, biologisk brennstoff og farmasi. Renaissance BioScience Corp.s heleide kommersielle datterselskap inkluderer Renaissance Yeast Inc., som utvikler vingjær som forhindrer H2S, Renaissance Ingredients Inc., som utvikler akrylamidreduserende gjær, og Bright Brewers Yeast Inc., som driver innen ølgjærteknologi. Mer detaljer om Renaissance finnes på: www.renaissancebioscience.com.

Orkla ASA
Oslo, 23. mai 2017

Ref.:

Orkla ASA
Konserndirektør Kommunikasjon og Corporate Affairs
Håkon Mageli
Tlf.: + 47 928 45 828
E-post: hakon.mageli@orkla.no

Renaissance BioScience Corp.
Steve Campbell
Campbell & Company Strategies Inc.
Communications and Public Relations
Vancouver, BC CANADA