Orkla Food Ingredients investerer i miljøvennlig påleggsdispenser

Foodduck

Gjennom datterselskapene Condite og KåKå har Orkla Food Ingredients inngått en avtale med Foodduck Oy om å erverve en eierandel i FD Holding Oy. FD Holding forvalter varemerkerettigheter og patenter knyttet til FOODDUCK® påleggsdispenser. Etter gjennomføring av avtalen kommer Orkla og Foodduck til å eie 50 % hver av FD Holding.

Påleggsdispenseren FOODDUCK® er en finsk innovasjon som ble lansert i slutten av 2014, og som har vekket bred interesse i industrien. Løsningen representerer et miljøvennlig, bærekraftig og hygienisk alternativ til porsjonspakninger eller store påleggspakninger på buffeter i restauranter og kantiner.

- Orkla er en ledende aktør i våre markeder, og dette samarbeidet vil styrke vår mulighet til å lykkes internasjonalt. Orklas brede produktportefølje vil i tillegg gi bedre mulighet til å tilby nye typer pålegg i dispenserne, sier Timo Sorsavirta, adm. direktør i Foodduck.

Transaksjonen bygger videre på samarbeidsavtalen som selskapene inngikk i juni 2015. I tråd med denne avtalen vil Orkla produsere pålegg for FOODDUCK®-dispenseren og også være ansvarlig for import, salg og distribusjon av pålegget til finske og internasjonale markeder.

- FOODDUCK®-dispenseren er en spennende og innovativ løsning for bærekraftig og hygienisk bruk av pålegg på restauranter og i kantiner. Med tilgang til FOODDUCK®-dispenseren har Orkla tatt enda et steg mot mer bærekraftige løsninger for våre kunder, sier Thore Svensson, Senior Vice President i Orkla Food Ingredients og adm. direktør i KåKå.

Transaksjonen påvirker ikke eierskapet eller driften av Foodduck, som fremdeles vil være ansvarlig for produksjon, salg og markedsføring av FOODDUCK®-dispenserne. Design og produksjon vil fortsatt finne sted i Finland.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Mer informasjon om FOODDUCK®-dispenseren finnes på http://foodduck.fi/en/.

About Orkla
Orkla is the leading supplier of branded consumer goods and concept solutions to retail, out-of-home sector and bakeries with its main markets in the Nordics and the Baltics. Orkla is listed on the Oslo Stock Exchange and had a group turnover of NOK 30 billion and 13,000 employees in 2014.

Orkla Food Ingredients division is mainly focusing on “Business to business” and has sales and distribution companies in 13 countries and production facilities all over Europe. Margarines and melanges are among its top product categories, and Orkla Food Ingredients has seven margarine production facilities in different parts of Europe. Sweden-based KåKå AB and Finland-based Condite Oy are both part of Orkla Food Ingredients.

About Foodduck
Foodduck Ltd is a Finnish company founded in 2012. It is a pioneer of automated dispensing solutions in restaurant self-service areas and in professional kitchens for fats, fresh cheeses, and other spreads. The FOODDUCK® spread dispenser is one of a kind in the world, and an international patent protection application is in process for the product and the system. In our vision, the FOODDUCK® will be a symbol of a responsible and sustainable service counter for restaurants and canteens.
Orkla ASA
Oslo, 8. januar 2016