Orkla Food Ingredients kjøper 66 % av Ekvia

Orkla Food Ingredients (OFI) kjøper 66 % av aksjene i Ekvia, som har en ledende posisjon innen salg og distribusjon av bakeriingredienser i Slovakia.

Ekvia ble grunnlagt i 1991 og tilbyr hele spekteret av bakeriingredienser. Selskapet har en sterk markedsposisjon, spesielt innen segmentet håndverksbaking, med fem lagre strategisk lokalisert i Slovakia.

Selger er familien Kviatovsky, som vil eie de resterende aksjene.

Ekvia har en omsetning på ca. 20 millioner euro og 49 ansatte. Hovedkontoret ligger i Nitra, nær Bratislava. Ekvia vil bli en del av KåKå-gruppen i OFI.

- Dette kjøpet er i tråd med OFIs vekststrategi og styrker vår markedsposisjon i denne regionen. Ekvia har en veldrevet organisasjon med sterke og langvarige leverandørrelasjoner. Vi vil styrke vår markedskompetanse og våre ledelsesressurser i Slovakia. Familien Kviatovsky vil fortsatt spille en aktiv rolle i selskapet og være en verdifull ressurs for videre utvikling av OFI, sier Thore Svensson, adm. direktør i KåKå-gruppen.

Thore Svensson blir styreleder, mens Emil Kviatovsky jr. blir adm. direktør i selskapet.