Orkla Friends Fund til Julemærkefonden

Fra venstre Odense Marcipans adm. direktør Niels S. Søgaard, direktør Søren Ravn Jensen i Julemærkefonden og Odense Postorkesters dirigent Carsten Rungstrøm.

Desembertildelingen av Orkla Friends Fund går til Julemærkefonden i Danmark og er valgt ut av Odense Marcipan.

Julemærkefonden driver fire Julemærkehjem i Danmark. Tilbudet gis til barn mellom 7 og 14 år, som i løpet av et 10-ukers opphold får hjelp til å etablere en sunnere livsstil, utvikle et bedre selvbilde og bygge nye vennskap. Hvert år får om lag 750 barn og unge i Danmark et opphold på et Julemærkehjem. Dette er kostnadsfritt for barnet og dets familie.

- Vi opplever at Julemærkefonden gjør en meget dedikert innsats for mange barn og deres familier. Vi synes derfor det er hyggelig å kunne bidra til driften av Julemærkehjemmene, hvor barna lærer gode vaner med hensyn til kosthold, fysisk aktivitet og hvordan vi omgås andre mennesker, sier adm. direktør Niels S. Søgaard i Odense Marcipan.

Driften av Julemærkehjemmene er basert på inntektene fra salget av Julemærker (julefrimerker) og gavebidrag samt innsamlede midler fra ulike virksomheter og private givere.

Overrekkelsen av Orkla Friends Fund til Julemærkefonden fant sted på Odense Postorkesters årlige julekonsert i Odense Rådhus søndag 13. desember. Niels S. Søgaard hadde da gleden av å overlevere bidraget til Julemærkefondens direktør, Søren Ravn Jensen.

Om Orkla Friends Fund

Bakgrunnen for ideen om Orkla Friends Fund er å etterleve Orklas nye visjon «Din venn hver dag». I det nye Orkla-kompasset er de strategiske pilarene blitt utvidet med en femte pilar, «Samfunn», og Orkla Friends Fund er også en markering av dette. Primært skal tildelingen skje under kategorien «Ernæring og helse», men med «Samfunnsansvar» som alternativ.

MTR Foods i India var første selskap ut. De valgte Akshaya Patra-stiftelsen som mottaker av bidraget på 100.000 kroner i september. Lilleborg Profesjonell valgte Kirkens Bymisjon og aksjonen «Gled en som gruer seg til jul». Orkla Confectionery & Snacks Sverige valgte i november Min Stora Dag, og Odense Marcipan har nå gitt 100.000 norske kroner til Julemærkefonden. Samtidig sender de stafettpinnen videre til Orkla Foods Norge, som får i oppdrag å finne et veldedig formål som skal motta 100.000 kroner fra Orkla Friends Fund i januar 2016.