Orkla Growth Prize til OFI og MTR Foods

Orkla Food Ingredients og MTR Foods kunne begge entre scenen for å ta imot heder, ære og den aller gjeveste prisen under årets Orkla Growth Awards.

Forretningsområdet Orkla Food Ingredients (OFI) og Orklas indiske matvareselskap MTR Foods befinner seg i helt forskjellige geografiske markeder og med ulike produkter og merkevarer. Felles for vinnerne er en lang og tradisjonsrik historie, i tillegg til en tydelig kontinuitet, lojalitet og stolthet over å være del av Orkla.

Avgjørende for at juryen mente begge fortjente å ta hjem Orkla Growth Prize-trofeet, er den sterke veksten de kan vise til. OFI, som også ble Orkla Growth Prize-vinner i fjor, kan vise til tolv sammenhengende kvartaler med en bredbasert EBITA-vekst på mellom 10 og 40 prosent. MTR Foods kan vise til en 18 prosents gjennomsnittlig EBITA-vekst hvert år siden 2007.

OFI og MTR Foods mottok prisene på Orkla Growth Awards på Clarion Hotel & Congress Malmö Live i Sverige onsdag kveld.

De øvrige prisene som ble utdelt, var:

• Best Core Business Innovation: Orkla Foods Sverige (Felix)
  • Best Packaging: Orkla Confectionery & Snacks Norge (Bixit)
  • Best Advertising: Jotun (Jotun Global Campaign)
  • Best New Launch: Orkla Foods Sverige (Paulúns Superlunch)
  • Best Operations Award: KiMs, Danmark (Lean Improvement Program in the factory)
  • Best Sales Growth Innovation: Orkla Foods Norge (100 %-butikken)
  • One Orkla: Orkla Health Danmark, Orkla Foods Danmark og KiMs, Danmark (Orkla Danmark Logistics Solution).

- Å lykkes med innovasjoner er avgjørende for at Orkla kan skape lønnsom vekst på både kort og lang sikt. Vi må også opptre som «ett Orkla», der vi samarbeider på tvers av selskaper, landegrenser og forretningsområder, samtidig som vi ivaretar lokal forbrukerinnsikt og nærhet til våre markeder. Etter å ha sett det høye nivået på årets finalister og vinnere i Orkla Growth Awards, er jeg overbevist om at vi er på rett spor, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla Growth Awards ble i år arrangert for 16. gang. I alt var det 163 nominasjoner, fordelt på sju vekst- og innovasjonskategorier, og av disse ble det valgt ut 38 finalister. Nytt av året var innføringen av «One Orkla» som egen kategori, mens den i fjor var en frittstående ærespris.

Årets jury har bestått av Peter A. Ruzicka, Karl Otto Tveter, Atle Vidar Nagel-Johansen, Ann-Beth Freuchen, Pål Eikeland, Stig Ebert Nilssen, Johan Clarin, Kari Lindtvedt, Rune Myrmel, Mirjam Hamnen og Arve Heltne.

MTR Foods