Orkla Health kjøper W. Ratje Frøskaller

Husk

Orkla Health har inngått avtale om å kjøpe 100 % av det danske selskapet W. Ratje Frøskaller (WRF).

Med kjøpet styrker Orkla Health sin posisjon innen magehelse, som er et sterkt voksende område. I tillegg vil kjøpet styrke Orkla Home & Personal generelt innen apotekmarkedet.

WRF produserer og markedsfører fiberprodukter under merkevaren HUSK, med Danmark, Sverige og Norge som hovedmarkeder. WRF har tre produktserier som består av et legemiddelgodkjent fiberprodukt mot fordøyelsesplager, et fibertilskudd og glutenfri fiberHUSK til blant annet baking og matlaging.

«Kjøpet av WRF gir Orkla Home & Personal en styrket posisjon innen apotekmarkedet. I tillegg vil produkter som bidrar til en sunn fordøyelse representere en interessant, ny kategori for Orkla Health. Det er identifisert potensiale for verdiskaping, både i form av økt salg og kostnadssynergier», sier Henning Søgaard, CEO Orkla Health.

Orkla Health har siden 1985 hatt en avtale med WRF om distribusjon av HUSK-produkter til dagligvare- og helsekostbutikker i Danmark. WRF har selv håndtert distribusjon til apotek og til andre land. Litt over 60 % av selskapets omsetning kommer fra Danmark der merkevaren HUSK har en sterk posisjon. Øvrig omsetning stammer fra eksport, primært til Sverige og Norge.

WRF omsatte for ca. DKK 40 millioner (ca. 45 mill. kroner) i sist regnskapsår. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Selskapet er ble stiftet i 1979 av Werner Ratje og eies og drives i dag av andre generasjon, Bettina og Michael Ratje, som begge fortsetter i virksomheten. HUSK produseres i Danmark på eget produksjonsanlegg og er basert på naturlige fibre med den absolutt høyeste renhet. Selskapet har syv ansatte.

Om Orkla Health

Orkla Health er en av Nordens største markedsførere og produsent av et bredt sortiment av helseprodukter innenfor omega-3, vitamin og mineraltilskudd, vektreduksjon og sportsernæring. Produktene selges under kjente merkenavn som Möller`s, Nutrilett, Gerimax, Collett, CuraMed og Maxim. Norden, Baltikum og Polen er hjemmemarkeder, men selskapet er også representert i flere europeiske land. I dag selges produktene gjennom dagligvare, helsekostforretninger og apotek. Virksomheten har drøyt 450 ansatte og hadde i 2013 en omsetning på ca. NOK 1,4 milliarder. Orkla Health inngår i forretningsområdet Orkla Home & Personal.

Orkla Health AS
Oslo, 2. februar 2015