Orkla deler bærekraftstenkning på FN-konferanse

Ellen Behrens, assisterende direktør for samfunnsansvar i Orkla, Hege Holter Brekke, administrerende direktør i Orkla-selskapet Pierre Robert Group og Margrethe Vikanes, CSR & Quality Manager i Pierre Robert Group.

Ellen Behrens, assisterende direktør for samfunnsansvar i Orkla, Hege Holter Brekke, administrerende direktør i Orkla-selskapet Pierre Robert Group og Margrethe Vikanes, CSR & Quality Manager i Pierre Robert Group.

Orkla deltok på nordisk nettverkskonferanse i regi av UN Global Compact 13. oktober 2016.

På agendaen sto FNs globale bærekraftsmål og næringslivets rolle.

UN Global Compact holder nordisk nettverkskonferanse i Oslo denne uken. Gjennom innlegg fra scenen, workshops og debatter diskuterte næringslivsrepresentanter og eksperter i fellesskap løsninger som kan bidra til å støtte opp under FNs mål for en bærekraftig utvikling.

Blant foredragsholderne var Ellen Behrens, assisterende direktør for samfunnsansvar i Orkla, og Hege Holter Brekke, administrerende direktør i Orkla-selskapet Pierre Robert Group.

Engasjement for avskogingsfrie leverandørkjeder

I godt selskap med Global Compact-bedrifter over hele verden satte Orkla i 2015 FNs nye globale mål for bærekraftig utvikling på agendaen. På konferansen presenterte Orkla sitt arbeid med null avskoging, som er rettet mot SDG 15.

- Avskoging står for 10–15 % av de globale klimagassutslippene. Ved å engasjere oss aktivt i våre egne leverandørkjeder kan vi gjøre en viktig forskjell. Vi har som mål at alle våre viktige jordbruksprodukter og emballasje skal være bærekraftig produsert – uten å føre til avskoging – innen 2020, sier Ellen Behrens.

I samarbeid med Truls Gulowsen i Greenpeace Norge ga Ellen Behrens råd om hvordan bedrifter kan jobbe for å sikre avskogingsfrie leverandørkjeder.

Fra ansvarlige innkjøp til bærekraftige tekstiler

Bærekraft har stått på agendaen hos Pierre Robert Group i flere år. Hege Holter Brekke forteller om reisen fra å fokusere på ansvarlige innkjøp til å bli et selskap med bærekraft integrert i virksomhetsstrategien:

- I Pierre Robert Group har vi lenge jobbet med ansvarlig innkjøpspraksis, men nå har vi tatt steget over til å jobbe proaktivt med bærekraft gjennom hele verdikjeden. Vi jobber etter en omfattende bærekraftsstrategi med konkrete mål og tiltak, sier Hege Holter Brekke.

- Vi har blant annet byttet ut konvensjonell viskose med miljøvennlig Tencel® i vår ullkolleksjon til dame, og vi har GOTS-sertifisert vår Lingerie Cotton-serie. GOTS- sertifisering starter med økologisk bomull, men stiller også bærekraftskrav til alle ledd i produksjonsprosessen, legger hun til.