Orkla - din venn hver dag

Illustrasjon: Orkla - din venn hver dag. Foto: Ole Walter Jacobsen

«Din venn hver dag» lyder Orklas nye visjon, som støttes av verdiene «modig», «til å stole på» og «inspirerende».

Orklas nye visjon og verdier er del av Orkla-kompasset, som presenteres for hele konsernet 8. juni 2015.

- Jeg er stolt av Orkla-kompasset, som inneholder ny visjon, forretningsidé, verdier og strategiske pilarer. Med dette har vi fått en felles verdiplattform som er avgjørende for at vi kan bygge «ett Orkla», sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

«Din venn»

Visjonen er valgt på bakgrunn av den betydningen Orkla har for millioner av mennesker hver dag. Hver dag selges det også nærmere 8 millioner Orkla-produkter.

- Våre merkevarer spiller ulike roller i forskjellige situasjoner, men de har alle til felles at de velges på nytt hver eneste dag, fordi forbrukerne liker dem og stoler på dem. Jeg synes derfor vi treffer godt med vår nye visjon, som sier at Orkla skal være «din venn hver dag». Visjonen handler også om hvordan vi skal oppfattes av våre samarbeidspartnere og alle som har en relasjon til Orkla, og den uttrykker hvordan vi skal være overfor hverandre, sier Ruzicka.

Felles verdier

Verdiene «modig», «til å stole på» og «inspirerende» beskriver Orkla i dag, samtidig som de reflekterer hva vi må strekke oss etter.

- Dette er ikke bare ord. Verdiene skal ligge til grunn for viktige beslutninger, styre vår atferd og reflektere hvordan vi ønsker omverdenen skal oppfatte oss. Vi skal være nyskapende og ambisiøse, vi skal ta ansvar og holde det vi lover, samtidig som vi skal inspirere forbrukere, kunder, samarbeidspartnere, våre kolleger og andre interessenter, sier Ruzicka.

De strategiske pilarene bygger på de tidligere, men har i tillegg blitt tilført «samfunn» som en femte pilar. Dette reflekterer betydningen av samfunnsansvar og interessentdialog, og at Orkla ser på bærekraft både som et ansvar og som et konkurransefortrinn.

Last ned brosjyren